Geen abnormaal lange wachttijden aan overweg Diepenbeek

Aan de spoorwegovergang in de Nierstraat in Diepenbeek, waar in de nacht van 11 op 12 februari vijf jongeren tussen de 17 en 21 jaar omkwamen toen ze met de auto tussen de slagbomen doorreden, zijn geen abnormaal lange wachttijden vastgesteld. Dat meldt de NMBS vrijdag in een mededeling.

Belga

Van 15 februari tot en met 1 maart onderzocht Infrabel, de beheerder van het spoorwegnet, hoe lang het verkeer moest wachten voor de bewuste overweg. De gemiddelde wachttijd bleek 71 seconden te bedragen. "In een periode van twee weken bedroeg de wachttijd slechts een keer langer dan vijf minuten, namelijk 6 minuten en 20 seconden" omdat er op dat moment nachtelijke onderhoudswerken aan de spoorweg aan de gang waren, aldus de NMBS.

Uit de tellingen bleek dat de overweg gemiddeld 11 procent van de dag gesloten is, wat neerkomt op 2 uur en 49 minuten. "Voor meer dan 80 procent van de treinen blijkt de overweg minder dan 90 seconden dicht te zijn", luidt het.

Volgens de mededeling voldoen de resultaten aan de verwachtingen. De overweg van Diepenbeek ligt namelijk op een drukke spoorlijn tussen Hasselt en Luik, waar per (werk)dag meer dan 150 treinen voorbijrijden. De resultaten van de metingen zullen bezorgd worden aan de plaatselijke autoriteiten.

Eerder raakte al bekend dat de gemeenteraad van Diepenbeek gaat laten onderzoeken of het haalbaar is om een tunnel aan te leggen onder de spoorlijn. Al in 2002 had een sp.a-gemeenteraadslid dat idee geopperd omwille van de lange wachttijden aan de spoorwegovergang. Er werd zelfs gesproken over wachttijden van twintig minuten.

Omdat kruisingen van spoorlijnen en andere wegen altijd potentiële risicopunten zijn, heeft de NMBS de voorbije jaren geprobeerd om het aantal overwegen zoveel mogelijk te verminderen. Op dit moment zijn er in België nog 1.802 overwegen, tegenover 4.000 in 1980.