Diepenbeek: officiële documenten thuis downloaden

Diepenbekenaren die over een elektronische identiteitskaart (eID) beschikken, kunnen sinds gisteren bepaalde officiële documenten elektronisch aanvragen én verkrijgen. Voor onder meer een nationaliteitsbewijs, de samenstelling van het gezin, en een uittreksel uit het bevolkingsregister moeten ze dus niet meer naar het gemeentehuis. Staatssecretaris voor Informatisering Vanvelthoven kwam de aflevering van de eerste documenten zelf volgen.

jforier

Schepen van e-government Ward Reekmans schetst de voordelen voor de Diepenbekenaren. “Elke Diepenbekenaar met een eID kan bepaalde documenten elektronisch aanvragen. Dankzij de identificatie met de eID, die in een kaartlezer wordt geschoven, is er immers geen twijfel over de identiteit van de aanvrager en kan de gemeente zonder probleem een officieel document opstellen en naar de aanvrager zenden.”

Maar ook voor de ambtenaren zijn er voordelen, zegt burgemeester Steegmans. “Onze mensen kunnen de gegevens die op de chip van de eID staan, de naam en de adresgegevens, automatisch lezen en overnemen in een attest of document. Daardoor vermindert de kans op fouten aanzienlijk. En daarnaast beperken we de lange wachttijden die anders ontstaan aan het loket. Bovendien kunnen onze ambtenaren met hun eigen eID het document digitaal ondertekenen en het daardoor juridisch geldig maken, zodat het document elektronisch bezorgd kan worden. De inwoner van Diepenbeek hoeft het enkel nog van de site te downloaden en moet dus niet meer speciaal naar het gemeentehuis. Maar we blijven uiteraard beschikbaar voor wie geen pc heeft of toch liever aan het loket komt.”

Het systeem oogt gebruiksvriendelijk en lijkt op online-bankieren. De Diepenbeekse gemeenteraad besliste bovendien recent om geen belasting meer te vragen voor documenten die via de website van de gemeente met de elektronische identiteitskaart aangevraagd worden. Een ander groot voordeel is dat de burger 24 uur op 24 uur het loket kan raadplegen, aanvragen kan doen en documenten kan downloaden. Bovendien is nu al duidelijk dat de electronische documenten ook doorgestuurd kunnen worden naar bijvoorbeeld mutualiteiten, verzekeringen enzovoorts. Zij kunnen, aan de hand van de digitale handtekening van de verzender, de echtheid meteen nagaan.

Staatssecretaris voor Informatisering Peter Vanvelthoven is opgetogen met de gemeentelijke integratie van de eID: “Het maakt aan veel burgers, die vandaag hun eID moeten gaan halen, duidelijk wat het concrete nut kan zijn van de kaart. Bovendien gaat de evolutie in Diepenbeek andere gemeenten en bedrijven aanzetten om bijkomende eID-toepassingen te ontwikkelen. Daardoor zullen de administratieve verplichtingen van de mensen niet alleen eenvoudiger worden, maar zullen we onze leiderspositie in de wereld op het vlak van de eID verzilveren en een belangrijke bijdrage leveren aan een kenniseconomie op het vlak van ICT.”