Koninklijke families zijn succesvolle handelsmerken

Belastingbetalers mogen dan klagen over hoeveel van hun geld naar de koninklijke familie gaat, die investeringen leveren een flinke 'return' op, aldus een nieuwe studie.

Belga

"De publiciteit alleen al is immens", zo zegt de Zweedse onderzoeker Mats Urde van de univeriteit van Lund in het blad Awa Information.

Urde verrichtte de studie, getiteld "Monarchies as Corporate Brands" (Monarchieën als handelsmerken), samen met Stephen Greyser van de Harvard University en John Balmer van Bradford Universitey in Groot-Brittannië.

"De Zweedse koninklijke familie geniet publiciteit die meer dan 100 miljoen euro per jaar waard is", aldus Urde, die daarbij aanstipt dat koning Carl Gustav een publieke toelage van 5 miljoen euro per jaar krijgt.

"Voeg daarbij de commerciële waarde en we spreken over veel hogere bedragen". Urda wijst erop dat de handel tussen Denemarken en Australië toenam na het huwelijk van kroonprins Fredrik met de Australische Mary Donaldson, in mei vorig jaar. De studie toonde voorts aan dat monarchieën vakkundig hun eigen handelsmerken beheren, niet in het minst door het hanteren van een langetermijnperspectief.

Terwijl de Zweedse royals bijvoorbeeld tradities en symbolen zoals de troon, kastelen en de vlag in ere blijven houden, hebben zij in hun handelsmerk ook moderne waarden opgenomen. Zo is koningin Silvia sterk betrokken in alles wat met kinderen te maken heeft, is de koning geïnteresseerd in het leefmilieu en kroonprinses Victoria een vurig verdedigster van conflictbeheer.