Tweede fase werkzaamheden E25/E411 maandag van start

Maandag start de tweede fase van de herstellingswerken aan de autosnelwegen E25 en 3411 in de provincie Luxemburg. De werken duren normaliter tot begin september, zo werd vernomen van het Waalse ministerie van Uitrusting en Transport.

Belga

Vier weggedeeltes met een totale afstand van zowat 80 kilometer worden aangepakt: twee op de E25 (Luik-Luxemburg) tussen Ferrières en Bastenaken, een derde op de E411 (Brussel-Luxemburg) tussen Libramont en Tellin en een vierde op de A4 (E25-E411) tussen Neufchâteau en Habay.

De tweede fase van de werken, die zal beginnen met het instellen van verkeersmaatregelen, voorziet de volledige vervanging van het wegdek. Dat was ook het geval bij de werken die vorig jaar werden uitgevoerd. Uit de voorgaande fase werden alvast lessen getrokken. Zo zijn de termijnen en de gedeeltes waar wordt gewerkt, ingekort. Dat moet het comfort van de gebruikers verhogen.

Oorspronkelijk zouden de werken duren van 15 maart tot 15 oktober. Die periode werd ingekort met zes weken. Bij de werken vorig jaar moest het verkeer op de E411 over een afstand van 37 kilometer langs één rijstrook, aan een maximale snelheid van 70 kilometer per uur.

Voor de tweede fase van de werken zal het verkeer ter hoogte van de weggedeeltes die worden hersteld, opnieuw in beide richtingen op één rijstrook moeten aan een maximale snelheid van 70 kilometer per uur. Een werf van die lengte wordt evenwel uitgesloten. Er wordt een fasering van de werken ingevoerd. De werken zullen over een gemiddelde lengte van acht tot tien kilometer plaatsvinden, met een maximum van zestien kilometer.

De E25 en E411 in de provincie Luxemburg worden sinds de jaren '80 geconfronteerd met het zogenaamde 'punch-out'-fenomeen. Daarbij komt asfalt omhoog en worden oneffenheden in het wegdek veroorzaakt. Een en ander is het gevolg van besparingsmaatregelen tijdens de aanleg van beide autosnelwegen.

In totaal wordt zo'n 127,5 kilometer aangepakt: 67 op de E25 en 60,5 op de E411. De werken zijn gespreid over drie fases. De eerste werd in 2004 afgerond, de tweede start maandag en de derde fase is voorzien van maart tot augustus 2006. De totale kostprijs van de werken bedraagt 167 miljoen euro.