Delfts blauw dankzij toerisme uit het rood

'De Koninklijke Porceleyne Fles' uit Delft is in 2004 uit de rode cijfers gekomen. De producent van het wereldberoemde Delfts blauw profiteerde van de groei in het toerisme, dat de voorgaande jaren in het slop zat. Vooral Amerikanen en Japanners kwamen weer vaker bij de Porceleyne Fles.

Belga

Dankzij het herstel ontving het bedrijf meer bezoekers in zijn fabriek. Porceleyne Fles constateert wel dat toeristen minder geld uitgeven dan voorheen.

Het bedrijf uit Delft heeft 2004 afgesloten met een nettowinst van 72.000 euro. Een jaar eerder stond nog een verlies van 420.000 euro in de boeken, zo blijkt uit de jaarcijfers die de producent donderdag heeft gepubliceerd. Het bedrijf had lagere kosten, terwijl de inkomsten stegen.

De omzet van Porceleyne Fles bedroeg 3,78 miljoen euro, een stijging van 13 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar. Naast het toerisme droegen opdrachten van de overheid en het Nederlandse bedrijfsleven bij tot de groei. De lasten van de onderneming namen af met 14 procent en kwamen uit op 3,49 miljoen euro.