Douane op luchthaven Zaventem even in staking

De douanediensten van de luchthaven van Zaventem en van Brucargo hebben donderdag gedurende een korte tijd het werk neergelegd. De douaneambtenaren eisten een betere beveiliging van hun kantoren.

Belga

Na een vergadering tussen directie en vakbonden ging de douane om 17u terug normaal aan het werk.

Volgens Luc Coppin, de plaatselijke afgevaardigde van de Unie van Financiën bij de Nationale Unie der Openbare Diensten, hebben de directie van de douane en luchthavenuitbater BIAC vandaag/donderdag nog enkele maatregelen genomen om de veiligheid van het kantoor op Brucargo te verbeteren. Over een maand overleggen de partijen opnieuw over de resterende veiligheidsvragen.

Aanleiding voor de staking was een gewapende overval woensdagavond op het douanekantoor in Brucargo. Vijf overvallers vielen het kantoor binnen en eisten de inhoud van de kluis. Ze bedreigden en sloegen de twee aanwezige douane-agenten. De twee werden gewond aan het hoofd, maar de overvallers vluchtten weg zonder buit.

Donderdagmorgen legden hun collega's en de douaniers van de verificatie- en brigadediensten op Zaventem spontaan het werk neer. De ambtenaren eisten onmiddellijk maatregelen om de veiligheid te verhogen. Het gevoel van onveiligheid is bij alle diensten zeer groot, merkte Coppin op.

De directie en BIAC beloofden volgens Coppin om op korte termijn de deuren, ramen en loketten te beveiligen. Ook kwam er de belofte dat de federale politie na 18.00 uur in de gebouwen zal patrouilleren en er werd een telefoon geinstalleerd in het loket.

Volgens Coppin klagen de douanebeambten al veel langer over de gebrekkige veiligheid van de douanediensten in Zaventem. Ze vragen onder meer een stil alarm, badge en camerabewaking. Ondanks voortdurende beloftes is elektronisch betalen nog steeds niet mogelijk. Over een maand komen de partijen terug samen om een stand van zaken op te maken over de veiligheid.

De hinder van de staking bleef beperkt voor de luchthaven. De vrachtvluchten vertrokken zonder vertraging en bij de vrachtwagens was er wel vertraging, maar die bleef beperkt, zo viel te horen bij Aviapartner, die de vrachten behandelt.

Ook Eddy Van Craem van de vereniging van luchtvrachtexpediteurs Bafi, bevestigde dat de hinder beperkt bleef tot vertragingen, ook al omdat de grootste drukte in het vrachtverkeer na 17.00 uur valt. Een staking is vooral hinderlijk voor dringende verzendingen, die op het laatste moment moeten uitgeklaard worden, aldus nog Van Craem.