Vitaya: februari "topmaand"; ook Vijftv groeit in doelgroep

Lifestylezender Vitaya boekte in februari een marktaandeel van 4,8 procent in de doelgroep van de 18- tot 44-jarigen. In de groep vanaf vier jaar stijgt het aandeel van de zender tot 2,1 procent.

Belga

'Rechtstreekse concurrent' Vijftv zag in zijn doelgroep het aandeel vorige maand toenemen tot 2,6 procent.

Op 1 oktober vorig jaar ging Vijftv van start. Het jongere 'zusje' van VT4 mikte op de vrouwen tussen 20 en 49 jaar. Vitaya bleef niet bij de pakken zitten en verdubbelde dezelfde maand zijn programmatie. Er werd ook meer horizontaal geprogrammeerd en het aantal Vlaamse producties nam toe.

In een mededeling spreekt Vitaya maandag van "een schitterend kijkcijferrapport" in januari en "een absolute topmaand" februari. Zo steeg het marktaandeel van 1,9 naar 2,1 procent in de doelgroep 4+. In de strategisch belangrijke doelgroep van achttien- tot 44-jarigen was er een toename van 3,9 naar 4,8 procent. Bij de vrouwen tussen achttien en 54 jaar sprong de zender van 3,9 naar 4,4 procent.

Bij Vijftv steeg het marktaandeel in de doelgroep (vrouwen tussen 20 en 49 jaar) naar 2,6 procent, tegenover 2,2 procent in januari. Ter vergelijking: tijdens de eerste drie maanden na de lancering schommelde het gemiddelde marktaandeel in die doelgroep rond de twee procent, aldus de woordvoerster van de zender. In de categorie 4+ was de stijging ook te merken, zij het in mindere mate. Daar was er een groei van 1,9 procent in januari naar 2,2 procent.