Toyota investeert 850 miljoen frank in distributiecentrum

DIEST - De Japanse autoconstructeur Toyota heeft gisteren een punt gezet achter een investeringsproject van ruim 850 miljoen in zijn Europese distributiecentrum in Diest. De uitbreiding is goed voor ruim 30.000 vierkante meter bijkomende magazijnruimte en maakt van Toyota Parts Europe in Diest een van de vijf grootste distributiecentra van auto-onderdelen in Europa. Volgens Toyota speelt het distributiecentrum een belangrijke rol in de Europese expansie van de derde grootste autoconstructeur ter wereld.
BR>
Het distributiecentrum van Toyota - en van zustermerk Lexus - in Diest is van start gegaan in 1993. Toen werden onderdelen vervoerd naar 17 bestemmingen. Met de groei van Toyota in Europa moest het distributiecentrum meegroeien. Momenteel bedient het centrum 26 lokale distributeurs in heel Europa en dat op een oppervlakte van bijna 70.000 vierkante meter. Bij Toyota Parts Europe zijn 260 personeelsleden in dienst.
Vorig jaar werden ongeveer 25 miljoen onderdelen vanuit Diest getransporteerd. Dit jaar zijn er dat 25 procent meer en volgend jaar rekent Toyota op een verdere stijging met 20 procent. De onderdelen die in Diest gestockeerd worden moeten 4,5 miljoen automobilisten in heel Europa voorzien van de juiste reserve-onderdelen.
De uitbreiding van het centrum in Diest is een onderdeel van het offensief dat Toyota de komende jaren in Europa wil voeren. Akira Imai van Toyota Motor Europe: «De investering in Diest toont aan dat Toyota zich op langere termijn in Europa wil engageren. De investering moet ons in staat stellen om tegen het jaar 2005 ons marktaandeel gevoelig te verhogen.»

Europa


Toyota is al een aantal jaren een offensief bezig op de Europese markt. De constructeur heeft daartoe miljarden geïnvesteerd, onder meer in een fabriek in het Engelse Burnaston waar sinds 1992 eerst de Carina en nu de Avensis worden geproduceerd. In een nieuwe fabriek in het Noordfranse Valenciennes die momenteel wordt gebouwd, rolt vanaf begin 2001 de kleine Yaris van de band. Bovendien wordt in Polen een nieuwe fabriek gebouwd waar 200.000 versnellingsbakken per jaar worden geproduceerd. Akira Imai: «Wij willen onze verkoop in Europa opvijzelen van 600.000 exemplaren naar een jaarlijkse afzet van 800.000 auto's. Dat betekent een marktaandeel van 5 procent.» De helft daarvan zal in Europa geproduceerd worden.