Terberg maakt zich op voor de nieuwe Transit

GENK - De Nederlandse toeleverancier van Ford Genk, Terberg Specials, heeft vorig jaar een recordomzet van 535 miljoen gerealiseerd in zijn Genkse vestiging. Terberg Specials, dat speciale versies maakt van de bestelwagen Transit, heeft daarmee zijn omzet op enkele jaren tijd meer dan verdubbeld. Dat heeft directeur Jan Terberg gezegd in een gesprek met de redactie. Momenteel wordt bovendien alles in gereedheid gebracht voor de lancering van de nieuwe Transit die in januari 2000 in productie gaat. Het nieuwe kantoorgebouw - investering van 50 miljoen - moet daarbij een aanwijzing zijn dat de Terberg-groep zich op lange termijn in Limburg wil engageren.
BR>
Terberg is sinds 1990 in deze provincie actief. Het afgelopen decennium kende Terberg Specials een constante groei, waarbij in 1998 de omzet voor het eerst over het half miljard ging. Die groei is vooral te danken aan het succes van het product, vooral koelwagens en ingerichte wagens voor loodgieters en elektriciens. Jan Terberg: «Niemand wil tegenwoordig nog een standaard bestelwagen. Iedereen wil iets speciaal, iedereen wil een auto die op de individuele behoeften is afgestemd.»
Dit jaar is voor Terberg Specials een overgangsjaar. De eerste acht maanden van 1999 werd een zakencijfer van 317 miljoen gerealiseerd. De totale omzet voor 1999 wordt op iets meer dan 400 miljoen geraamd. De daling ten opzichte van vorig jaar heeft vooral te maken met de uitloop van de Transit, waardoor de laatste maanden van het jaar vrij rustig zullen zijn. Als de productie van de nieuwe Transit begin januari 2000 van start gaat, worden bij Terberg Specials weer alle zeilen bijgezet.
Het overgrote deel van de omzet heeft te maken met opdrachten die voor Ford Genk worden uitgevoerd. Toch krijgt het bedrijf ook opdrachten van andere merken. Die contracten komen niet van de hoofdzetels - zoals in het geval van Ford - maar van invoerders en plaatselijke dealers. Zo bouwt Terberg Specials inmiddels voor Mercedes bestelwagens om naar uitvoeringen met dubbele cabine. Dat zijn dit jaar ongeveer 500 eenheden.

Transit


Het nieuwe kantoorgebouw van Terberg Specials is volgens Jan Terberg een bewijs dat het bedrijf een langdurige vestiging in Limburg wel ziet zitten. «We gaan er van uit dat de Transit nog wel een aantal jaren in Genk geproduceerd wordt. Bovendien stijgt de vraag naar ombouwwagens en worden bestelwagens vlugger vervangen.»
Terberg Specials bouwt per jaar zo'n 12.000 voertuigen om. Terberg Specials is een onderdeel van de Nederlandse Terberg-groep, een familiebedrijf met ruim 800 werknemers.
Ondanks de moordende concurrentie in de sector heeft de Transit zich de laatste maanden vrij goed kunnen handhaven. Dat was onder meer te danken aan speciale acties, die het model aantrekkelijk maakten. Jan Terberg: «Door die speciale actie waren vooral de maanden april tot en met juni topmaanden. In de Benelux deed de Transit het zelfs beter, maar in Duitsland heeft hij terrein moeten prijsgeven aan de concurrenten.»
In Nederland heeft vooral de Transit met dubbele cabine het goed gedaan. Dat is een versie die vijf tot zeven personen kan vervoeren en achterin nog voldoende ruimte heeft voor transport. In het weekend wordt die wagen gebruikt voor privé-transport, door de week voor het werk.