Steeds meer vrouwen op Staaien

Print
SINT-TRUIDEN - Zes jaar na de vorige grootschalige enquête, heeft STVV nogmaals een rondvraag georganiseerd onder zijn supporters. Twee studentes marketing, Liesbeth Leenaers en Karolien Devos, maakten er hun eindwerk van, onder begeleiding van de marketing-groep van de club. Het rapport was zonder meer bevredigend. Maar de gebrekkige accommodatie en de parkingperikelen blijven pijnpunten.
BR>
Wat opvalt, is dat steeds meer jong volk de weg naar Staaien inslaat. De gemiddelde leeftijd daalde in vergelijking met de vorige enquête met twee jaar (nu 32,6 jaar). Het merendeel van de supporters bevindt zich in de leeftijdscategorieën 15-20 en 40-50 jaar. Ook de vrouwen lijken de voetbaltempel van de Kanaries stilaan te ontdekken. Het aantal vrouwelijke fans steeg van 9 naar 13,3%. De verbetering van het sanitair, de familiale sfeer, de business-seats en de Kanarieclub zijn daarvoor verantwoordelijk. Bijna 60% van de supporters heeft een abonnement en 30% komt al sinds meer dan tien jaar geregeld naar Staaien afgezakt. Wat wijst op een trouwe aanhang.
Probleem is wel dat de aangroei van nieuwe fans stagneert. Reden: de verouderde infrastructuur en het tekort aan zitplaatsen.
De doorsnee-supporter is student, bediende of arbeider. Hij komt uiteraard in eerste instantie uit de regio Sint-Truiden, maar ook in Tienen en Leuven blijft STVV populair.
De twaalfde man verwacht tegenwoordig van een voetbalmatch meer dan anderhalf uur vertier. Randanimatie, nevenactiviteiten scoren erg hoog in de pop-poll. Door de week volgt 90% van de supporters de actualiteit van naaldje tot draadje. Waarbij deze krant, de Kanariekrant, radio en TV fungeren als belangrijkste bron van informatie. De Internet-site werd intussen ook al bezocht door circa 20% van de supporters.
Wat minpunten betreft, is een behoorlijk percentage van de aanhangers niet tevreden over het stadion, de parkeermogelijkheden en de business-seats. Tenslotte is bijna iedereen (95,7%) absoluut gewonnen voor zaterdagavondwedstrijden.