Buitenland geïnteresseerd in Nederlandse Big Brother

Print
HILVERSUM - Het veelbesproken Veronica-programma 'Big Brother' zal ook in het buitenland op de buis gebracht worden. Bij Endemol, producent en eigenaar van de formule, hebben zich de afgelopen dagen tientallen buitenlandse tv-zenders en producenten gemeld die de uitzendrechten willen verwerven.
BR>«De telefoontjes komen van over de hele wereld binnen. De belangstelling is zeer groot,» meldt een woordvoerder van Endemol. De producent is druk bezig met het vervaardigen van een bloemlezing van de eerste paar weken van de uitzendingen bij Veronica. Het overzicht zal tezamen met de eerste kijkcijfergegevens worden gepresenteerd in Cannes, waar volgende week de internationale tv-beurs Mipcom wordt gehouden. In de Zuid-Franse stad denkt Endemol met een groot aantal partners zaken te kunnen doen.
De bedrijfsleiding van Endemol verwacht dat het programma op zijn vroegst in de loop van volgend jaar in andere landen wordt getoond. «In elk land zal men de tijd nodig hebben om huizen te zoeken, of te bouwen en geschikte kandidaten te selecteren. Daar gaan maanden over heen.»
Nooit eerder in de televisiegeschiedenis stond een Nederlands programma zo in de belangstelling van de internationale pers als 'Big Brother'. Behalve artikelen op de voorpagina's van The Wall Street Journal, The Washington Post en The New York Times, verschijnen er ook cameraploegen (onder meer NBC) uit de hele wereld op de stoep van het 'Big Brother'-huis in Almere.
Endemol is er veel aan gelegen de nieuwe goudmijn te bewaken. In de internationale televisiewereld zijn flink wat kapers op de kust die uit zijn op het kopiëren van een idee zonder daarvoor de rechten af te dragen.
Niettemin staat de Nederlandse tv-producent open voor suggesties om het concept van 'Big Brother' - personen zitten om ter langst samen opgesloten in een huis en worden overal beloerd door camera's - per land aan te passen aan eigen wensen. Endemol kiest doelbewust deze flexibele strategie.
Producenten uit de VS hebben de gewoonte buitenlandse afnemers tot in de kleinste details voor te schrijven hoe het programma eruit moet zien.