«Bedrogen door VTM's Shoplijn»

Print
MAASMECHELEN - Jean Sleypen uit Maasmechelen kocht enkele maanden geleden een handige verfkit bij VTM-televerkoop 'De Shoplijn'. Het prijskaartje bedroeg 1.580 frank. Groot was zijn verbazing toen hij vorige week in een Maasmechelse doe-het-zelfzaak identiek hetzelfde pakket in de rekken zag liggen, voor maar 599 frank. «Dat noemen ze dan exclusief. Bedrog lijkt me toepasselijker,» zucht Jean Sleypen.
BR>
Het verfkussen is de nieuwe moderne manier van schilderen. Professionals gebruiken het al langer. Precies wat je nodig hebt om makkelijk te verven zonder te spatten. Het schilderswerk is klaar in een handomdraai. Spotjes op verkoopzenders klinken vaak aanlokkelijk. «Inderdaad,» beaamt Jean Sleypen, «ik ging toen verhuizen en zo'n verfkit leek me wel handig: drie verfkussens, twee mengbakken en één houder. Het plafond, de deuren en muren zouden zo geverfd zijn. Ironisch genoeg werkt die 'Facil Painter' ook nog, alleen niet zo goed op het plafond, maar goed. Daar wringt het schoentje niet. Ik betaalde 1.580 frank voor het pakket, verzendkosten inbegrepen. En dan heb ik er ook nog één extra gekocht voor de verjaardag van mijn broer.»
Jean schrok dan ook vorige week toen hij in de Maasmechelse doe-het-zelfzaak Hubo identiek dezelfde verfkit zag liggen. «Een koude douche, ja, ik geloofde mijn ogen eerst niet. Maar na een grondige bestudering van de doos, vermoedde ik het ergste: zelfde doos, zelfde merk, maar zo'n 1.000 frank goedkoper. Terwijl presentator Jo De Clercq van 'De Shoplijn' beweerde dat het artikel exclusief was. De verkoper van dienst heeft eens gegrinnikt. 'Mijnheer, dat verkopen wij al heel lang hoor. Ik vrees dat ze u erin geluisd hebben.' Daar sta je dan.»

Bedrog


Maar Jean en zijn broer lieten het er niet bij. «Mijn broer heeft naar 'De Shoplijn' gebeld en daar vertelden ze dat Hubo dat artikel helemaal niet mag verkopen. Ja, daar stopt het verhaal dan. Ik heb geen enkel probleem met de commerciële belangen van zo'n televerkoop, maar een artikel aanprijzen onder het mom van exclusief gaat te ver. Ik noem zoiets puur bedrog, slinkse aftroggelarij. Alvast de eerste en laatste keer dat ze mij hebben weten te strikken.»
Manuel Spruyt, filiaalleider van Hubo Maasmechelen: «Tja, wij verkopen die 'Facil Painter' al twee jaar lang. Aanvankelijk kostte de zesdelige set 899 frank, maar nu gaat de kit al een tijdje voor 599 frank over de toonbank. Trouwens, onlangs zag ik ook de reclame op de VTM-shoplijn. Keek ik toch van op.»
Bij Media Lounge Shopping - het distributiebedrijf waarmee VTM voor 'De Shoplijn' samenwerkt - was directeur Timo Koch gisteren niet bereikbaar. Maar onder een exclusief artikel wordt wel degelijk verstaan 'product dat nergens anders verkrijgbaar is, laat staan goedkoper.'