Winterkoopjes: succes bij ketens, winkeliers verwachten omzetdaling

De eerste ochtend van de winterkoopjes zijn een succes bij de grote winkelketens. Dat zegt de federatie van de distributiesector Fedis.

Belga

Volgens een enquête van Unizo verwachten de modewinkels voor deze koopjesperiode globaal een omzetdaling omdat de winterverkoop vòòr de solden nu voor het eerst in jaren verbeterde. Volgens Fedis boekten de grote winkelketens op deze eerste koopjesdag zowat 30 procent meer omzet dan vorig jaar bij het begin van de solden. "Maandagmorgen was het her en der aanschuiven. De parkings van de grote winkelcentra stonden al om 9 uur vol", zegt Baudouin Velge van Fedis. Hij wijst op het zachte weer en het feit dat de schoolvakantie nog bezig is. In de provinciesteden zou het echter redelijk kalm zijn.

Uit een rondvraag van de Unizo-winkelraad en ModeUnie verwachten de meeste modewinkeliers dat de omzet voor deze eerste dag vergelijkbaar zal zijn met die van vorig jaar. Twee derde van de winkeliers verwacht voor de hele koopjesperiode -tot eind januari- dezelfde omzet als vorig jaar. 22 procent van de winkeliers verwacht een kleine omzetstijging, maar 13 procent daarentegen voorspelt een serieuze omzetdaling.

Globaal genomen zouden de modewinkels tijdens de komende koopjesperiode 2 procent minder omzet boeken dan bij de vorige wintersolden. Dat zou er alles mee te maken hebben dat de verkoop van de wintercollectie tussen augustus en december dit jaar beter liep dan de voorbije jaren, zodat er minder onverkochte stocks zijn. De winkeliers die een slechte soldenverkoop voorzien, zeggen in de enquête dat ze hogere kortingen zullen aanbieden. Gemiddeld zeggen de modewinkels dat ze een korting van 35 procent aanbieden.