Ondernemers zien meerwaarde in prinselijke missie naar China

Een prinselijke handelsmissie opent deuren en biedt voor de ondernemers een meerwaarde. Dat was de teneur zaterdag aan het eind van een week netwerking in China.

Belga

Tijdens een afsluitende debriefing van prins Filip en de ministers met Vlaamse en Waalse kmo's zegden de bedrijfsleiders uiterst tevreden te zijn over hun deelname.

Tijdens de afgelopen week benadrukten zowel politieke als economische deelnemers dat we ons vanuit België open naar de wereld moeten opstellen en "durven". Nieuw was onder meer dat de gewesten via een reeks seminaries de handen in elkaar sloegen onder het motto "Think Europe, Act from Belgium". Door het bomvolle programma en de eigen accenten die elke exportinstantie wil leggen, kwam het wel eens tot lichte irritaties. Zo liet Vlaams minister van Economie Fientje Moerman verstaan dat ze binnen de diplomatieke hiërarchie een beter statuut wil voor de Vlaamse economische vertegenwoordigers in het buitenland.

Voor de KMO's die er voor het eerst bijwaren, was de missie alvast geslaagd. Zo bleek zaterdagmiddag tijdens een afsluitende debriefing. De prins en de ministers geven een duidelijke meerwaarde aan de zendingen, en er was waardering voor hun inzet, zo zegt Christine Faes van ondernemersorganisatie Unizo. Dat bedrijfsleiders bijvoorbeeld met de prins op de foto kunnen, geeft hen al een voetje voor bij hun Chinese gesprekspartners. De ondernemers benadrukten het belang van een gedegen voorbereiding en -even zo belangrijk- een goede follow-up.

De bedrijven suggereerden om voortaan nog meer rond clusters of sectoren van ondernemingen te werken. Daarmee kunnen ze zich gezamenlijk presenteren aan de buitenlandse markt en is de kans op succes groter. Het Waals gewest had hier onder meer een logistiek en automobielcluster. Toch was er ook heel wat diversiteit onder de deelnemers. Bijvoorbeeld heel wat mensen uit de modewereld, de toeristische sector, de architectuur enz.

Christine Faes (Unizo) merkte nog op dat deze missie ook van groot belang was voor de netwerking onder Belgische ondernemers zelf. Waarbij de opgebouwde ervaring van de groten heel nuttig is voor de kleintjes.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer