Belg besteedde nooit minder geld aan voeding

De Belg besteedt in 2004 slechts twaalf procent van zijn budget aan voeding. Nooit was dat aandeel zo laag. In 1850 bedroeg het percentage nog 60 procent. De gemiddelde Belg heeft tegelijk tegenstrijdige verwachtingen over eten.

Belga

Hij of zij wil er almaar minder tijd en geld aan spenderen, maar verwacht wel kwalitatief hoogstaande en gezonde voeding. Dat blijkt uit een studie van Fevia, de Federatie Voedingsindustrie, die woensdag aan de pers is voorgesteld.

Fevia liet een studie uitvoeren over de evolutie van de eetgewoonten tussen 1925 en 2025. Het trendwatchbureau Bekx&x ondervroeg daarvoor 600 Belgen en hield panelgesprekken. Uit de resultaten blijkt dat Belgen 'gezondheidschifzofrenen' zijn. "Belgen willen minder uitgeven aan voeding maar verwachten wel meer dan ooit gezonde en kwaliteitsvolle producten", aldus trendwatcher Nathalie Bekx.

Dat uit zich onder meer in de aandacht voor verpakkingen. 98 procent van de ondervraagden leest de vervaldatum van producten, 70 procent bekijkt de ingrediënten en de helft speurt naar het aantal calorieën. Tegelijk wil de Belg wel minder tijd spenderen aan de bereiding van maaltijden. Slechts 15,5 procent trekt in 2004 meer dan een uur uit om te koken. Voor jongeren tussen 20 en 35 mag dat slechts een half uur in beslag nemen. Bij de 51 tot 65-jarigen loopt dat op tot meer dan een uur. Een kwart van de ondervraagden eet overigens wel eens rechtstaand.

Het aankoopgedrag hangt samen met de leeftijd. Jonge koppels beslissen in grote mate samen over aankopen. Bij ouderen neemt de vrouw de boodschappen voor haar rekening. Opvallend is dat in 14 procent van de gevallen kinderen mee beslissen wat op tafel komt.

De studie wijst op de markt van de functionele voeding, die gezondheidskenmerken koppelt aan bepaalde voeding. Zo kocht één Belg op twee al eens cholesterolverlagende voeding of drank. De helft van de Belgen slikt vitamines en kocht ook al lightproducten. Niet om te vermageren, maar om niet bij te komen.

Veertig procent van de Belgen volgde al eens een dieet dat slechts in vier op tien gevallen een blijvend effect had.

Het onderzoek peilde ook naar de toekomst van onze eetgewoonten. Daaruit blijkt dat eten laat op de avond aan populariteit wint. "Het ontbijt wordt steeds vaker overgeslagen", aldus Nathalie Bekx. "Jongeren hebben het te druk met hun leven. Dat speelt zich vooral af na hun werk. Pas rond 22.00 uur maken ze tijd om te eten. Dat verklaart het succes van nachtwinkels. De horeca speelt hier nog niet op in."

Kant-en-klare maaltijden zullen terrein winnen net als voeding op maat van specifieke doelgroepen zoals diabetici of bourgondiërs. De Belg zal de helft van eten en drank via het internet kopen en shoppen in onbemande warenhuizen. Individuele snacks die op de sofa voor televisie opgegeten worden beginnen aan een opmars, net als culinaire eetclubs, ecologisch eetgedrag, gezellige laatavonddiners met vrienden en buitenshuis eten.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer