Nettowinst Vivendo zes keer hoger in derde kwartaal

De Franse mediagroep Vivendi Universal heeft in het derde kwartaal van 2004 een nettowinst van 776 miljoen euro gerealiseerd ten aanzien van 131 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Dat is bijna zes keer meer.

Belga

Belastingbesparingen droegen bij tot het goede resultaat. De Franse overheid wijzigde in augustus het fiscaal statuut van Vivendi, waardoor de groep in staat is 750 miljoen euro te besparen. De groep verhoogt de verwachting voor de recurrente winst over 2004 tot meer dan 1,2 miljard euro. Dat meldde Vivendi woensdag in een persbericht.

Het Franse mediaconcern dat in mei zijn media-activiteiten in de VS verkocht aan General Electric om NBC Universal te creëren, profiteerde ook van betere inkomsten bij Universal Music, nadat het daar kosten en jobs schrapte. CEO Jean-René Fourtou heeft sinds juli 2002 voor meer dan 25 miljard euro aan activiteiten verkocht met de bedoeling schulden en verliezen te delgen die opgestapeld werden tijdens de koopperiode van zijn voorganger Jean-Marie Messier.

De omzet in het derde kwartaal steeg op vergelijkbare basis met 6 pct tot 4,68 miljard euro. Een jaar eerder kwam de omzet uit op 5,9 miljard. Het recurrent nettoresultaat bedroeg 586 miljoen euro tegenover 206 miljoen euro in 2003. De financiële nettoschuld bedroeg eind september 5,5 miljard euro, een jaar eerder was dat 12,8 miljard.

De operationele winst ging van 896 miljoen naar 866 miljoen euro, al was er op vergelijkbare basis een stijging met 19%. De stijging is het gevolg van een belangrijke verbetering van de bedrijfswinst van Canal+, de positieve bedrijfswinst bij Universal Music Group en de blijvende groei bij SFR Cegetel Group en Maroc Telecom. Er was wel een operationeel verlies bij VUG.

Vivendi verhoogt zijn prognose voor de recurrente nettowinst over heel 2004 tot meer dan 1,2 miljard euro. De operationele en financiele doelstellingen worden gehandhaafd.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer