Meer studenten met auto's zorgt voor parkeerproblemen

Studenten die steeds meer met de auto naar school komen, zorgen voor toenemende parkeerproblemen aan de campussen in Hasselt en Diepenbeek. Vooral aan het departement Gezondheidszorg langs de Guffenslaan en aan het LUC staan de parkings overvol en wordt wildgeparkeerd. Met Mobihow - een nieuw vervoersplan voor studenten en proffen - proberen ze de problemen aan te pakken.

jforier

"Het was het LUC dat bij ons kwam aankloppen met het parkeerprobleem op de campus," vertelt Katrien Backx van Mobidesk, het mobiliteitsbureau van de provincie. "Wij hebben dan ook de andere hogescholen gecontacteerd, die hadden dezelfde problemen en zo hebben we een brochure uitgewerkt waarin de studenten wordt uitgelegd hoe ze ook met de fiets, het openbaar vervoer of via carpoolen naar de campus kunnen."

Het parkeerprobleem doet chauffeurs ook steeds meer uitwijken naar straten als de Vlinderstraat of Willekensmolenstraat in Hasselt. In de betalende parking onder het Dusartplein te gaan staan, zien ze niet zitten. Een hogeschoolstudent die zich uiteindelijk tussen de auto's kon wurmen, maar dan een boete van 160 euro kreeg omdat hij te dicht bij een bushalte stond, reageerde dan ook furieus.

"We merken dat eerstejaarsstudenten problemen hebben om parkeerplaatsen te vinden, ze vinden hun weg niet meteen. Via onze tv-circuits die in de campussen ophangen, maken we duidelijk waar ze legaal kunnen parkeren," zegt Dirk Selis, van de Provinciale Hogeschool Limburg. "De campusbeheerders houden het hier in het oog en aan de Elfdelinielaan worden geen problemen gemeld, je hebt daar ook de parkings aan de schaatsbaan, langs de Elfdelinielaan, aan Kapermolen. Een overschot aan plaats is er wel niet, de parkings staan vol."

Een serieus probleem is er wel aan de Guffenslaan, waar het departement Gezondheidszorg ligt. "Je hebt daar ook het ziekenhuis, het cultureel centrum, alles staat daar overvol," bevestigt Selis. "Maar we gaan met de stad aan tafel zitten om eventueel een oplossing te zoeken. We rekenen ook op Mobihow, zeker aan het departement Gezondheidszorg kan je rechtstreeks op de bus stappen. Het is wel niet de bedoeling studenten met een auto te straffen, gewoon om hen aan te moedigen te carpoolen."

Dat carpoolen kan via de databank van Mobihow: studenten én proffen bellen gewoon naar Mobidesk en dan wordt daar in de carpooldatabank gecheckt met wie ze eventueel kunnen meerijden. "Studenten en docenten mogen ons ook bellen om te weten welke bus - welke lijn - ze best nemen, of ze kunnen door ons een persoonlijke fietsroute laten opstellen," benadrukt Backx.

Sinds dit academiejaar zijn ze bezig met Mobihow, groeien is nog duidelijk de boodschap. Een tiental namen zit in de databank. Bij werknemers is het makkelijker, klinkt bij Mobidesk, zij moeten de vergoeding woon-werkverkeer niet meer bij de belastingen inbrengen als ze carpoolen. Voor studenten geldt dat natuurlijk niet. Backx: "Bij studenten moet je het spelen op het gigantische verkeersprobleem. Alhoewel ze toch financieel voordeel hebben als ze de auto laten staan."

Mobidesk, hogescholen en LUC gaan binnenkort ook opnieuw aan tafel zitten om te kijken wat er nog mogelijk is. "Zoals bijvoorbeeld studenten uit dezelfde regio in dezelfde klassen zetten. Parkeerplaatsen blijven bijmaken, is geen oplossing. Dat blijft het probleem in de hand werken," klinkt het.