Freddy Loix verwacht veel van de komende drie rally's

Print
PEKING - Het WK rallyrijden komt stilaan in zijn beslissende fase. Tommi Makinen treedt de laatste vier manches tegemoet met een voorsprong van tien punten op Didier Auriol. De Fin is bevrijd van zijn transferzorgen, want hij verlengde zijn contract met Mitsubishi met twee jaar. Ook Freddy Loix kreeg van het team de bevestiging over zijn programma voor 2000. Toch worden het nog belangrijke weken voor de Limburger. Stuurfouten, pech en een gebrek aan terreinkennis resulteerden in een bleek seizoen. In China, Sanremo en Australië moet hij zijn eerste volledige WK-campagne enige glans geven.
BR>
Op de vorige WK-afspraak, de 1.000 Meren-rally in Finland, gaf Fast Freddy opnieuw een bleke vertoning weg. Tiende, geen enkele topchrono en opnieuw een koprol. Zijn derde dit seizoen na Kenia (stuurfout) en Argentinië (wiel losgeslagen). De uitleg van Loix is plausibel, maar maakt de balans van zijn seizoen niet positiever.
«Als sportman ben ik ook niet tevreden met een tiende plaats. Het is niet leuk een seconde per kilometer te verliezen. Maar soms moet je dat accepteren. Ik heb dit seizoen altijd als een leerjaar beschouwd. Finland is een moeilijk parcours, vol met blinde bochten en jumps. Ik moest vooral uitrijden om zoveel mogelijk bij te leren. Onze topsnelheden lagen meestal heel hoog; het probleem zat bij het remmen en bij snelle opeenvolgende bochten. Logisch, als je het parcours niet kent. Op de stroken die twee keer in het parcours voorkwamen, gingen we de tweede keer al veel sneller. Als we volgend jaar terugkomen, kunnen we tijdens de verkenningen rijden in plaats van nota's opschrijven. ik zeg je: in 2000 kan ik in Finland met de anderen mee.»
- Je maakte opnieuw een koprol. Voor hetzelfde geld had je moeten opgeven.
«Zo'n koprol had ik altijd al willen meemaken. Als de wielen, de ophanging en de motor op hun plaats blijven, doe ik dat graag. Maar als ik rol, heb ik altijd pech: auto kapot en gedaan. De anderen hebben op dat vlak meer geluk.»
- In '96 draaide je al scratch-tijden met een verouderde Celica. Dit jaar rij je met de auto waarmee Makinen op kop staat en toch heb je nog geen enkele klassementsproef gewonnen. Stoort dat je niet?
«Nee, omdat ik weet dat ik op mijn terrein geen auto had om een scratch te draaien. Vroeger zou ik op tarmac altijd KP's winnen, maar dit jaar ging dat niet. Ik had gerekend op Portugal en Catalonië. Wel: voor Portugal moest ik forfait geven door mijn ongeluk in Kenia en in Catalonië was ik niet helemaal fit en de auto niet competitief.»

Feeling


«Ik doe met de Mitsubishi nog niet wat ik met de Corolla deed. Het is een auto die helemaal rond Makinen is gebouwd. We zijn dat aan het oplossen; vanaf Sanremo gebruiken we een elektronisch differentieel, waarmee ik de auto beter kan aanpassen aan mijn rijstijl. Dat testwerk gaat me heel goed af. Daar heb ik meer feeling voor dan Makinen, die alles overlaat aan zijn landgenoot Lasse Lampi.»
- Vreet zo'n mindere periode niet aan je vertrouwen?
«Verloren tijd kan je nooit meer goedmaken. Maar ik ben iemand die zich dat van nature niet erg aantrekt. Het is niet omdat het moeilijk is, dat het niet plezant zou zijn. Ik rij rally's omdat ik dat graag doe. Dat ik er toevallig ook mijn boterham mee verdien, beschouw ik als puur geluk. Bovendien weet ik dat nu drie wedstrijden komen waar ik wel goed kan presteren. In China ben ik niet de enige die zonder parcourskennis vertrekt, want alleen Burns en McRae hebben er al gereden. Met de anderen moet ik dus meekunnen. Sanremo ken ik door en door, maar daar is in principe niets te beginnen tegen de tweewielaangedreven Citroëns. Maar na hen moet ik er staan. In Australië ben ik al twee keer geweest. Onze nota's zijn er heel goed, zodat ik daar ook veel van verwacht.»