Met stijging benzineprijs breekt VAB lans voor LPG

Print
ZWIJNDRECHT - Nu de benzineprijs boven de psychologische grens van 40 frank per liter stijgt, gaat de automobilist op zoek naar goedkopere alternatieven. De benzinerijder voelt zich aangetrokken tot de goedkopre dieselprijzen. Het prijsverschil van ongeveer 12 frank per liter lijkt zo aanlokkelijk dat wel eens vloekend beslist wordt dat de volgende wagen een diesel wordt. Zo ervaart althans de mobiliteitsclub VTB-VAB. «Het aandeel van dieselwagens groeit daardoor buiten haar normale proporties,» vindt Maarten Matienko van de VTB-VAB. «In '97 maken dieselwagens 35% van het personenwagenpark uit. In '98 al 41%. In België en Luxemburg stijgt in 1998 het aandeel van dieselwagens bij de verkoop van nieuwe wagens voor het eerst boven de 50%.»
BR>De VAB zou deze tendens liefst afgezwakt zien en pleit voor «een milieuvriendelijker alternatief» namelijk LPG. Matienko: «Het alternatief moet echter aanlokkelijk worden voor een breder publiek. Wij vragen daarom de afschaffing van de aanvullende verkeersbelasting, de oprichting van een kwaliteitslabel, de opheffing van het parkeerverbod in ondergrondse parkings, de vermindering van het btw-tarief bij de plaatsing en een informatiecampagne naar het brede publiek omtrent commerciële en ecologische voordelen van LPG.»