VNU stapt uit moederbedrijf Scoot

Print
HAARLEM - VNU verkoopt zijn belang van ongeveer 9,5 procent in Free Pages, het Britse moederbedrijf van Scoot. Scoot helpt via telefoon en Internet particuleren bij het zoeken naar een bedrijf. De verkoop levert ongeveer 1,2 miljard frank op.
BR>Volgens een woordvoerder van het Haarlemse mediaconcern (onder meer tijdschriften en databanken) is de deelneming voor VNU niet langer van belang. Dat was twee jaar geleden wel het geval, toen VNU een flink aandeel nam in Scoot Nederland en later ook in Scoot België. «Omdat beide bedrijven nog in de beginfase verkeerden was het van belang om indien nodig - zij het bescheiden - via de moeder invloed uit te kunnen oefenen. Daarbij speelde ver in het achterhoofd ook nog de mogelijkheid om elders in Europa met Scoot van start te gaan.»
Vorig jaar december breidde VNU zijn belang in Scoot Nederland uit van 50 naar 75 procent. Scoot België is voor 50 procent in handen van de Haarlemse onderneming. Het meerderheidsbelang in Scoot Nederland moest de samenwerking tussen Scoot en World Directories, de uitgever van de Gouden Gidsen die VNU in 1997 overnam, verbeteren. Juist deze World Directories zijn nu volgens de zegsman de reden om het aandeel in de Britse Scoot-moeder te verkopen; zij maken de uitbouw van Scoot in andere landen voor VNU overbodig.