TV rond levenskwaliteit: Nieuwe zender Vitaya hoopt voorjaar 2000 te starten

LEUVEN - Er komt in het voorjaar van 2000 een nieuwe Vlaamse zender op de kabel die programma's zal brengen rond de kwaliteit van het leven. Naam van de omroep: Vitaya, een neologisme dat ontstaan is uit het Latijnse woord vita en het Spaanse vaya. De naam betekent dus zoveel als ga voor het leven. Het Commissariaat voor de Media heeft de NV Media Ad Infinitum uit Leuven voor de duur van negen jaar de vergunning verleend om Vitaya op de kabel te komen. De zender krijgt een must carry-status, hetgeen betekent dat de kabelmaatschappijen in principe verplicht zullen zijn het signaal naar de huiskamers door te sturen.
BR>
Initiatiefnemers zijn Veda Business Leuven (een managementkantoor dat zich ook bezighoudt met marktonderzoek), Philippe Haspeslagh (professor aan de INSEAD, de business school in Fontainebleau) en Greet De Leenheer, die jarenlange ervaring heeft in de omroep- en de multimediawereld. De fondsen zullen komen van Trust Capital Partners, een investeringsfonds rond industrieel Christian Dumolin, het consortium Mediaver (met Argenta) en Rose Claeys, bekend van Kinepolis maar in dit geval als privé-persoon betrokken bij het tv-project.
Vitaya zal zeven dagen op zeven, 24 uur op 24 uitzenden. «Er komen twee journaals per dag, één rond de middag en één in de avond,» legt Greet De Leenheer uit. «Maar verwacht van ons geen financieel of politiek nieuws, geen competitiesport of evenementen. Het nieuws zal altijd te maken hebben met de kwaliteit van het leven. Dinsdag zouden wij het dus ongetwijfeld gehad hebben over die gifwolk in Gent, maar dan niet afgedaan in twee minuten maar uitgediept, met een studiogesprek over oorzaken en achtergronden. In onze programma's zal het gaan over een brede waaier van onderwerpen: gezondheid, schoonheid, omgaan met de kinderen, hoe je je goed kan voelen in je relationele leven, hoe je stressbestendigheid opbouwt, lichamelijke en mentale conditie, leefomgeving, bouwen, huisinrichting, vrije tijd, omgaan met huisdieren, de keuken, kortom het is eindeloos. Dat zal gebeuren in allerlei formats: reportages, documentaires, quizzen, praatprogramma's, zelfs speelfilms als die aansluiten op het onderwerp. Het gaat vooral om de positieve dingen in het leven, we willen optimisme uitstralen. We zijn idealisten, zij het met een marketingconcept»

Mannen


De zender richt zich niet tot een bepaalde doelgroep. Toch lijkt hij meer te appelleren aan vrouwen dan aan mannen. «Dat zou ik niet zomaar beweren,» corrigeert Greet De Leenheer. «Ik zou eerder zeggen dat hij appelleert aan het zorgdragende in ieder van ons. Hoeveel mannen zie je niet in de supermarkt? Mannen besteden ook meer en meer aandacht aan de verzorging van hun lichaam. De verschillen tussen man en vrouw worden toch almaar vager.»
Nu de erkenning er is, kan worden begonnen met het zoeken van mensen, een productiehuis, een locatie en - niet het minste punt - het contacteren van kabelmaatschappijen. Die weten nog van niks. «Een complete verrassing,» zegt ir. Alex Winters van Interelectra. «We zijn blij met elke zender die een meerwaarde biedt maar er moet nog een aantal praktische problemen worden opgelost vooraleer we de nieuwe zender op de kabel kunnen zetten.»
De ietwat vage deadline van voorjaar 2000 moet voor Vitaya niettemin haalbaar zijn, temeer omdat de kabelmaatschappijen tegen die tijd hun programma's in pakketten zullen hebben verdeeld.