Voedingswinkeliers reageren op malaise landbouwsector

Print
De zelfstandige voedingswinkeliers organiseren een nationale winkelactie ter promotie van Belgische producten en producenten. VDV (de zelfstandige voedingshandel) en het overkoepelende UNIZO hopen op deze manier het chauvinisme voor Belgische producten en telers aan te wakkeren.
Afgelopen weken luidden de landbouwers de alarmbel. Vele groententelers dreigen namelijk in de problemen te komen ten gevolge van de forse prijsdalingen op de veilingen. De Belgische Boerenbond ziet eveneens een meer algemene trend waarbij ook in ons land de voedingsprijzen de voorbije decennia alleen maar gedaald zijn, terwijl het aanbod is verveelvoudigd en de kwaliteit verbeterd.

VDV onderstreept de ernst van de situatie en heeft vorige week al gewaarschuwd voor de ongebreidelde 'lageprijsspiraal' die op langere termijn zou kunnen leiden tot de zogenaamde 'value engineering' waarbij fabrikanten door toedoen van die lage prijzen gedwongen worden om, weliswaar binnen de strenge wettelijke grenzen van de voedselveiligheid, alle methodes te onderzoeken die de kostprijs van het product verlagen. Op termijn zou dat kunnen leiden tot een verminderde kwaliteit van onze levensmiddelen.

VDV stelt dat alle betrokken sectoren, inclusief de consumentenorganisaties, een verpletterende verantwoordelijkheid dragen om de verbruiker ervan te overtuigen dat een correcte kwaliteit ook noodzakelijk een correcte prijs kent. Daarom wenst de zelfstandige voedingsdetailhandel een grootscheepse bewustmakingsactie te voeren rond de goede kwaliteit van de Belgische streekproducten en het belang van de plaatselijke producenten. Verschillende commerciële groepen (groothandelaars) uit de voedingsdistributie, het Verbond van Belgische Tuinbouwveilingen, de VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) en tal van voedingsfabrikanten hebben hun medewerking toegezegd.

De winkelactie wordt gepland in de week voorafgaand aan de door UNIZO georganiseerde 'Dag van de Klant' die dit jaar plaats vindt op zaterdag 25 september. Het actieplan bestaat eruit dat de plaatselijke voedingswinkeliers, buurtsuperettes of buurtsupermarkten aan hun klanten een magazine zullen overhandigen ter promotie van lokale producten en producenten. In dit magazine worden de streekgastronomie en de plaatselijke producenten voorgesteld. Daarnaast zullen er ook eenvoudige recepten in staan met typische Belgische streekproducten en anderzijds enkele tips voor daguitstapjes al dan niet aan lokale streekproducenten in de corresponderende streek. VDV voorziet een oplage van een half miljoen magazines.