Supermarktconcern Ahold ziet winst afvlakken

Print
Het Nederlandse supermarktconcern Ahold is het tweede kwartaal uitgekomen op een nettowinst van 32 miljoen euro. Het resultaat ligt onder de vergelijkbare winst uit het eerste kwartaal van dit jaar (45 miljoen euro), maar is wel duidelijk meer dan de 3 miljoen euro in dezelfde periode in 2003. Dat heeft Ahold donderdag bekendgemaakt.
Zoals eind juli al werd gemeld, kwam de netto-omzet uit op 12,3 miljard euro, 4,8 procent minder dan een jaar geleden. De daling is vooral het gevolg van de goedkope dollar en de verkoop van bedrijfsonderdelen. Worden deze aspecten buiten beschouwing gelaten, dan is er in de periode april tot juli sprake van een omzetgroei van 3 procent.

Het operationele resultaat van het supermarktconcern liep 23,9 procent terug tot 169 miljoen euro. De Europese supermarktactiviteiten en de Amerikaanse voedseldistributeur US Foodservice presteerden beter, terwijl de supermarkten in de Verenigde Staten het onder druk van de concurrentie duidelijk minder deden.

US Foodservice was vorig jaar een van de sleutelspelers in het fraudeschandaal dat Ahold trof. De Amerikaanse dochter laat na die moeilijke periode herstel zien, vooral dankzij een gunstiger markt voor voedseldistributie in de VS. De omzet steeg 7,5 procent. In Nederland wisten de winkels van Albert Heijn hun (vergelijkbare) omzet 1,4 procent te vergroten. De aanstichter van de prijzenslag in de supermarktbranche, bijna een jaar geleden, kon meer transacties noteren, maar de duidelijk lagere prijzen deden het positieve effect van het groeiend aantal klanten weer teniet. Het betere operationele resultaat dat Albert Heijn behaalde, was ook vooral het gevolg van doorlopende kostenbeperkingen. Albert Heijn lijkt daarmee in de supermarktoorlog aan de winnende hand. Concurrent Laurus moest vorige week een omzetverlies van 11,6 procent bij zijn supermarktformules melden.