Benzineprijs stijgt tot psychologische 40 frank-grens

Print
HAM - Superbenzine mag vanaf vandaag 41,80 frank per liter kosten. Super 98 (ongelood) blijft met een maximum van 39,5 per liter net onder die 40 frank-grens. Eén liter voor één euro (40,3399 frank), het is niet veraf. Maar ook voorbij dié psychologische grens zal er geen auto minder rijden. «Toen economieminister Willy Claes in '73 aankondigde dat de benzineprijs van 15 naar 30 frank zou gaan, kondigde men ook al het einde van het autotijdperk aan. Maar mensen kunnen niet zonder, hoe duur brandstof ook wordt,» zucht een chauffeur aan de Fina-pomp in Kwaadmechelen, langs de E 313 naar Antwerpen.
BR>
Wellicht vormen de hogere benzineprijzen wél een extra aanzetje in de omschakeling van het Belgische wagenpark van benzine naar diesel. Reed 63 % van alle Belgische voertuigen in '93 nog op benzine, dan was dat in '98 nog maar 56 %. Het aandeel van de diesels steeg in dezelfde periode van 35 % naar 41 %, wat goed is voor bijna 2,3 miljoen dieselvoertuigen (zie grafiek).

«Schandalig»


«Veertig frank voor een liter benzine is ronduit schandalig,» vindt een pompklant aan de tank- en eethalte langs de E 313 in Kwaadmechelen. Prijsstijgingen van brandstof worden ritueel aangekondigd als het gevolg van hogere dollarnoteringen en/of duurdere prijzen voor ruwe olie, maar dat is slechts een deel van het plaatje. Meer dan 70 % van de benzineprijs gaat rechtstreeks naar de staat, in de vorm van accijnzen en btw. Diesel wordt iets minder belast: net 60 % van de pompprijs gaat rechtstreeks naar de schatkist.
Concreet: van uw 39,5 frank voor een liter Super 98 Unleaded gaat er 9,83 frank naar de productiekosten en winstmarges van de oliesector. De resterende 29,67 frank gaat op aan accijnzen en btw. Daarmee pikt de staat net drie kwart van voornoemde maximum pompprijs in.
Nooit sinds de Golfoorlog van '91 was petroleum zo duur. En experts voorspellen dat de brandstofprijzen in de nabije toekomst nog eens 20 % duurder zullen worden. Eens benzine de grens van de 40 frank per liter voorbij is, zal dat de vlucht van benzine naar diesel alleen maar versnellen. Hoewel de prijsstijgingen van vandaag enkel de diverse benzinesoorten betreffen, is ook diesel de laatste weken in prijs gestegen: een liter kost nu ook al 27,3 frank. Maar voorlopig is de prijskloof nog groot genoeg om een aanzienlijke vlucht te veroorzaken van benzine naar diesel. Wellicht zal een van volgende jaren de meerderheid van het Belgische wagenpark op diesel rijden. Andere benzine-alternatieven blijven voorlopig nog erg minimaal: in '98 reden er in België 50.832 LPG-wagens rond, net geen procent van het totaal. Ook elektrische auto's (988 stuks in '98) blijven voorlopig een rariteit.

«Liever een biefstuk minder»


Chauffeur?
Theo Stulens, directeur van Uitzendbureau Stulens in Zonhoven en erevoorzitter van de Limburgse Brandstofhandelaars.
Auto?
Mercedes E-klasse, diesel. «Ik doe 60.000 kilometer per jaar en verbruik 9 liter. Als ik 100 in plaats van 120 zou rijden, was dat misschien een halve liter minder. Maar dat is niet de moeite.»
Tevreden?
«Diesel is goedkoper, maar ook makkelijker: minder onderhoud, minder technische problemen - maar als er iets stuk gaat, is het meestal wel veel erger als met benzine.»
Te duur?
«Diesel gaat ook omhoog. De vraag naar brandstof is, met de winter in het vooruitzicht, al een tijdje aan het stijgen. Maar ook chauffeurs met benzine zullen er geen kilometer minder om rijden. De autoverkoop blijft jaar na jaar stijgen. Mensen eten liever een biefstuk minder.»
Openbaar vervoer?
«Bus en trein zijn geen oplossing voor het mobiliteitsprobleem. Als mijn uitzendkantoor mensen naar een fabriek stuurt, moeten ze wel een auto hebben. Bussen stoppen namelijk niet aan industriezones. Grote bedrijven als Ford en vroeger de mijnen leggen dan zelf maar bussen in.»
Vroeger?
«Ik ben beginnen rijden in '54. Toen kostte benzine nog 8 frank.»

«Volgende is zeker een diesel»


Chauffeur? Werner Van den Eynde, binnenhuisarchitect uit Mechelen. Onderweg naar huis van Lanaken, waar hij baksteen is gaan kiezen.
Auto? VW Polo, benzine. «Per jaar doe ik 25.000 à 30.000 kilometer. De auto verbruikt optimaal 7 à 7,5 liter, maar meestal zijn het er 9 - dat ligt aan mijn rijgedrag.»
Tevreden?
«Toen ik deze auto kocht, was ie er alleen in benzine-uitvoering. De benzineprijzen zijn ronduit schandalig. Mijn volgende auto is zeker geen benzine meer, wel een diesel. Ik overweeg ook LPG, maar de inbouw van die gasinstallatie is vrij prijzig.
Te duur?
«Nu doe ik maar voor 500 frank in, genoeg om tot thuis in Mechelen te geraken. Ik tank meestal vol als ik mijn vriendin ga opzoeken. Die werkt in Zaventem, en in de buurt van een luchthaven is benzine meestal tot 2 frank goedkoper. Waarom? Dat weet ik ook niet.»
Openbaar vervoer?
«Als binnenhuisarchitect moet ik veel werven bezoeken, en die liggen doorgaans niet in de buurt van een station. Een auto kan ik dus niet missen. Ik vind wel dat mensen die naar kantoor in Brussel of Antwerpen pendelen, dat met bus of trein zouden moeten doen. 's Morgens en 's avonds in de file staan en intussen de auto werkeloos op de parking zetten, is vrij dom.»
Vroeger?
«Ik heb mijn rijbewijs gehaald in '91. Toen kostte een liter benzine nog iets van een 30, 31 frank.»

«40 frank per liter is te veel»


Chauffeur? Erika Vlnata, Tsjechische met Nederlandse nationaliteit die onlangs van Hasselt naar Antwerpen is verhuisd.
Auto? Mazda 323, benzine. «Ik werk in Hoepertingen voor Looza. Pendelen is wel duur geworden: sinds ik verhuisd ben, moet ik wekelijks 3, 4 keren voltanken.»
Tevreden?
«Ik zou niet minder kunnen rijden dan ik nu doe. Gelukkig kan ik tanken op het werk van mijn vriend, bij ALZ in Genk. Daar is benzine een paar frank goedkoper dan hier. Maar reken er maar op dat ik me na deze auto opnieuw een diesel aanschaf.»
Te duur?
«Je zal maar werkloos zijn en een auto nodig hebben om een job te vinden. Een auto is al niet goedkoop, en als de brandstof dan nog eens zo duur is... Zonder auto ben je veroordeeld tot het laagste werk.»
Openbaar vervoer?
«Probeer maar eens met de bus van Hasselt naar Hoepertingen te gaan en op tijd op je werk te komen. En probeer het dan maar eens vanuit Antwerpen. Zonder auto zou ik niet op mijn werk geraken, punt uit.»
Vroeger?
«Ik rij nog maar 2 jaar auto. Toen was benzine maar een paar frank goedkoper dan nu. Ik vind: 36 frank gaat nog net, maar 40 frank per liter is te veel.»