Ovidias start met alternatieve verpakkingswijze

Print
HOESELT - Zullen de pralinewinkels binnenkort alleen nog afzonderlijk verpakte lekkernijen aan de man brengen? Als het van de Hoeseltse pralinefabrikant Ovidias afhangt wel. Het bedrijf gaat alle artisanaal geproduceerde pralines voortaan in een plastic folie te wikkelen. «Uit onderzoek van een gerenommeerd marketingbureau blijkt dat de smaak en het aroma van de pralines beter tot hun recht komen in een individuele verpakking,» zegt zaakvoerder François Vangertruyden. «Het is bovendien veel hygiënischer en gemakkelijker om koel te bewaren.»
BR>
Ovidias in Hoeselt haalde onlangs het nieuws met de lancering van pralines in blikverpakking. De pralines moesten daarvoor afzonderlijk in plastic worden verpakt, en dat slaat blijkbaar aan. «Inderdaad, tests met consumentenpanels hebben zeer positieve reacties uitgelokt,» aldus François Vangertruyden. «Het was even wennen aan het uitzicht, maar de kwalitatieve verbetering die deze werkwijze met zich meebrengt, heeft ons aangezet om alle pralines voortaan afzonderlijk te verpakken.»
Ovidias ziet alleen maar voordelen in de nieuwe strategie. «In de eerste plaats worden de pralines op deze manier afgeschermd van bacteriën, virussen en insecten,» legt marketing manager Jacques Limpens uit. «Het kan altijd gebeuren dat er een vlieg op de producten neerstrijkt of dat er iemand moet niezen. Bovendien zal slechte omgevingslucht geen invloed meer kunnen hebben.»

Wetgeving


Een tweede voordeel van de folie heeft te maken met de koeling van de producten. «Het transport en de stockage van pralines gebeurt tegenwoordig op een temperatuur van zo'n 18 graden. Bij lagere temperaturen, zoals in de koelkast, treedt er condensatie op en worden de pralines nat. Maar in dit nieuwe 'vershoudjasje' zullen de pralines ongeschonden blijven. Dat betekent ook dat het product in een gesloten koudeketting vanaf de productielijn tot bij de klant wordt geleverd.»
Bij Ovidias is men ervan overtuigd dat deze verpakkingsmethode de norm zal worden. «De Europese wetgeving zal de lat voor de verdeling van verse voedingswaren veel hoger leggen en misschien zelfs de verpakking in bulk verbieden,» aldus nog Vangertruyden. «Wij willen dus een stapje voor zijn. De dioxinecrisis heeft bovendien gezorgd voor een grotere alertheid van de consument. De individuele verpakking is dus een logische stap in de strijd tegen elke mogelijke contaminatie van buitenaf. We kunnen op deze manier trouwens een code op elke verpakking aanbrengen en zo het hele proces controleren. Wij verwachten dat onze collega's onvermijdelijk dezelfde richting zullen inslaan en dat wij de trendsetters van een revolutionaire stijlbreuk in de sector zijn.»

Gewoonte


Het bedrijf beseft dat het niet gemakkelijk zal zijn om de gewoonten van de consumenten te veranderen. «De eerste reacties waren inderdaad terughoudend, omdat men niet gewend is aan verse, artisanaal bereide pralines in een plastic jasje,» gaat Jacques Limpens verder. «Bij industriële producten als Mon Chéri of Ferrero Rocher ligt dat anders. Toch zijn de consumenten helemaal overtuigd eens ze onze pralines geproefd hebben. In onze winkels reageert 90 procent uiterst positief. Maar we moeten uiteraard uitleggen waarom we voor deze methode gekozen hebben.»
Ovidias hoopt de productie op termijn te verdrievoudigen tot zo'n 3.000 ton per jaar. «Onze machines draaien nu op een derde van de capaciteit,» besluit François Vangertruyden. «Binnen twee jaar moeten we daar met de huidige verpakkingstechnieken toe in staat zijn.»