Kinepolis opent in 2000 tien nieuwe complexen

BRUSSEL - De bioscoopgroep Kinepolis opent in de loop van volgend jaar tien nieuwe complexen, samen goed voor 150 cinemazalen. Dat heeft de directie van Kinepolis gisteren gezegd tijdens de voorstelling van de resultaten voor het eerste half jaar van 1999. Dat eerste semester was trouwens helemaal niet zo slecht dan werd gevreesd en dat was vooral te danken aan het nieuwe complex in Madrid. De groep deed het beter dan de rest van de markt en verwacht voor het volledige jaar 1999 bovendien een stijging tegenover vorig jaar. Dit zowel in bezoekersaantallen, omzet als winst.
BR>
«Je mag in de bioscoopwereld nooit rekenen in halve jaren,» zei algemeen directeur Florent Gijbels bij de toelichting van de cijfers. «Onze sector is immers in grote mate afhankelijk van het filmaanbod, en wat dat betreft zullen we in de komende maanden niet mogen klagen.»
Zo verklaart Kinepolis de terugloop in de ticketverkoop die het eerste semester werd geïncasseerd. Het bioscoopbezoek liep zo'n 15 procent terug, wat nog meevalt, want de Europese cinemamarkt moest een daling van 25 procent toestaan. De eerste zes maanden van het jaar verkocht de groep 8,41 miljoen kaartjes tegenover 8,34 miljoen het jaar voordien. Een kleine stijging, maar die heeft alleen te maken met het nieuwe complex in Madrid, goed voor 1,3 miljoen tickets en vorig jaar nog niet in de cijfers opgenomen.

Kaskrakers


De daling van de ticketverkoop moet volgens Florent Gijbels in het tweede semester van dit jaar ruimschoots worden gecompenseerd door de kaskrakers die in de loop van volgende maanden worden gelanceerd: de nieuwe James Bond bijvoorbeeld, maar vooral Star Wars. In Madrid, waar de film al drie weken vertoond wordt, haalt Star Wars 100.000 toeschouwers per week.
Eén en ander betekent dat Kinepolis toch een totale ticketverkoop van 19,3 miljoen verwacht voor het hele jaar 1999. 12 miljoen kaartjes daarvan worden verkocht in België, 7,3 miljoen tickets gaan naar filmliefhebbers in het buitenland. Kinepolis rekent bijgevolg op een toename van 10 procent tegenover 1998, toen in totaal 17,8 miljoen tickets werden verkocht. De afgelopen jaren realiseerde Kinepolis een gemiddelde stijging van 21 procent.
Hoe vertaalt zich dit nu in de cijfers? De Kinepolis Group boekte voor de eerste helft van dit jaar een nettowinst van 161,7 miljoen frank of 6,66 procent minder dan tijdens het eerste half jaar van '98. De bedrijfsopbrengsten stegen met 6,2 procent tot 2,9 miljard frank maar het netto-geconsolideerd groepsresultaat na belastingen daalde met 13,9 procent tegenover het eerste halfjaar van '98 tot 103,8 miljoen frank. Voor dit jaar verwacht de groep een beduidend hoger nettoresultaat dan vorig jaar.

CinemaxX


Kinepolis heeft alvast zijn lessen getrokken uit het incident met het Duitse CinemaxX. Nauwelijks enkele maanden na de participatie in de Duitse bioscoopgroep stuurde het bedrijf een onverwachte winstwaarschuwing de wereld in. «Complete verrassing,» zegt Joost Bert, «maar sindsdien is er wel een heleboel gebeurd.»
Om te beginnen werden de halfjaarresultaten van CinemaxX nog niet in de groepsresultaten opgenomen. Dat zal pas later gebeuren. Vervolgens traden Joost Bert en Florent Gijbels toe tot de Supervisory Board van CinemaxX en werd een herstructureringsplan opgesteld. De plan moet vooral de flexibiliteit verhogen en de kosten drukken. Bovendien werd beslist dat KinemaxX, de joint-venture tussen CinemaxX en Kinepolis, voor 25 procent zal participeren in projecten buiten de traditionele landen van beide partners. Onder bepaalde voorwaarden - zoals voldoende rendement - kan die participatie 100 procent bedragen. Joost Bert: «De participatie in CinemaxX blijft een goede investering. Voor de expansie in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk zijn zij de meest geschikte partner. Op dit moment worden trouwens mogelijke synergieën onderzocht.»
Florent Gijbels: «Het slechte nieuws rond CinemaxX kwam onverwacht maar is best te verklaren. Zij openden eind vorig jaar zes nieuwe complexen op een moment dat er weinig kaskrakers in roulatie waren. Dat betekent dat er al snel belangrijke opstartverliezen moeten gedragen worden. Voortaan gaan we de opening van nieuwe complexen zorgvuldiger plannen, zodat nieuwe zalen zo vlug mogelijk rendabel zijn.»