Slechts 1 nieuw TV1-programma in de Top 20

Print
BRUSSEL - De grote meerderheid van het tv-publiek zit niet reikhalzend uit te kijken naar nieuwe programma's. Dat is het minste wat je kan concluderen uit de Top 20 van de eerste week van het nieuwe tv-seizoen. Er staan in de lijst welgeteld vier nieuwe programma's: 'Verschoten en Zoon' (VTM), 'Wie wordt multimiljonair' (VTM), '10 jaar kampioen' (TV1) en 'Wedden dat' (VTM).
BR>Vooral TV1 liet de afgelopen dagen een flinke lading nieuwe programma's op de kijkers los, maar van de tien nieuwkomers staat er dus maar één in de Top 20. Vraag aan TV1-netmanager Wim Vanseveren: bent u niet ontgoocheld?

Nee, dat is hij niet. «We hebben niet gekozen voor zekerheden, niet voor dure formats die je dan laat presenteren door bekende namen, wel voor programma's die voldoende potentieel hebben om te groeien,» pareert de netmanager.
Hij is vooral blij met de sterke terugkeer van 'Thuis', dat met een veel hoger marktaandeel dan vorig seizoen gestart is, en met het massale weerzien dat 'Man bijt hond' ten deel is gevallen.
Van de nieuwe programma's heeft echter alleen '10 jaar Kampioen' echt gescoord. Het staat 14de in de lijst van de kijkcijferkanonnen. 'Boerenkrijg', de comedy die de grote publiekstrekker van de zaterdagavond moest worden, valt tot dusver tegen en staat, met 510.000 kijkers, niet eens in de Top 20. 'Hitkracht', het alternatief voor 'De Muziekdoos', heeft met 281.000 kijkers allerminst een vliegende start genomen. 'Niet vergeten', de quiz met Marcel Vanthilt, scoort ook te weinig voor de prime time. Dunkt ons.
'Eerlijk gezegd', de vervanger van 'Jan Publiek' is evenmin in de Top 20 te bespeuren. «Het valt ook niet mee om Jan Van Rompaey op te volgen,» verdedigt Wim Vanseveren zich. «Het marktaandeel (22.4 procent) is heel behoorlijk en de waardering (7.9/10) eveneens. Als je het verloop van de uitzending bekijkt, dan komen er alleen maar kijkers bij. Chapeau dus voor Johan Op de Beeck.»

Achteruit


De netmanager wijst er terloops op dat TV1 de grote kanonnen heeft gereserveerd voor later in het seizoen. «Het heeft geen zin al je kroonjuwelen uit te stallen in september, wanneer het buiten vaak nog mooi weer is.»
«Voor mij is belangrijk dat we structureel sterk staan,» gaat hij voort. «Dat is belangrijker dan wat lucky punches.» Volgens zijn gegevens is TV1 zelfs de zender die «de grootste vooruitgang» heeft gemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, nl. 4 procent. VTM is volgens diezelfde gegevens met 2.6 gestegen.
Eerder deze week kon u hier lezen dat de marktaandelen van TV1 en VTM ongewijzigd zijn gebleven ten opzichte van vorig jaar en dat ze respectievelijk 24.3 en 32.6 procent bedragen. De netmanager heeft dus positiever cijfers gekregen dan wij. Het lichte verschil heeft te maken met de verschillende parameters die de commerciële en de openbare omroep gebruiken bij het interpreteren van de cijfers. De VRT berekent marktaandelen op basis van 24 uur op 24. De commerciële omroepen nemen meestal de periode van 17 uur tot 23 uur. Het ligt er dus maar aan hoe je het bekijkt.
Als je overigens de periode nog verder beperkt tot de eigenlijke prime time (van 19 tot 23 uur), dan is TV1 achteruitgegaan ten opzichte van vorig jaar (van 24.1 naar 22.7 procent). Wim Vanseveren heeft er niettemin vertrouwen in. «Ik ben blij met het potentieel, ik hoor aan de reacties en ik zie aan de waarderingscijfers dat de perspectieven voor de nieuwe programma's positief zijn. De absolute kijkcijfers interesseren mij minder. Vraag er mij daarom niet naar, want het is hetzelfde als Sint-Antonius vragen naar zijn seksleven.»