Drie sneltramlijnen ontsluiten Limburg

Drie sneltramlijnen, in combinatie met een aantal snelbuslijnen, moeten er voor zorgen dat over zes jaar Limburg volledig ontsloten is. Met dit plan, waarvan het kostenplaatje geraamd wordt op 150 à 175 miljoen euro, trekt sp.a-voorzitter Steve Stevaert naar de verkiezingen van 13 juni.

ghouben

Daarna wil hij zijn Spartacusplan inschrijven in het nieuw Vlaams regeerakkoord. De drie sneltramlijnen die Steve Stevaert wil realiseren zijn:

. LIJN NOORD van Hasselt naar Neerpelt/ Lommel via de (opnieuw aan te leggen) oude spoorlijn 18. Met de bus duurt het nu 70 minuten, met een sneltram wordt dat 30 minuten. Het kan nóg sneller, indien men de vertrekuren van de treinen richting Brussel in Hasselt en richting Antwerpen in Neerpelt op elkaar kan afstemmen. Het station van Wijchmaal/Peer wordt opgewaardeerd tot een regionaal knooppunt van openbaar vervoer.

. LIJN OOST van Hasselt via LUC en Genk naar Maasmechelen. Deze lijn loopt van Hasselt Station via de grote ring naar de Grenslandhallen, het Provinciehuis, Kinepolis, de campus van Diepenbeek, Genk en As naar Maasmechelen en Maasmechelen Village. Ook de poort tot het Nationale Park wordt aangedaan, evenals de P&R-zone ter hoogte van de kruising van de N75 met de A2/E314. Deze lijn kan grotendeels naast de bestaande wegen ingebed worden.

. LIJN LIMBURG van Hasselt naar Maastricht via de twee universitaire campussen in Diepenbeek en Maastricht, op de bestaande spoorlijn. Hoewel er tweemaal sprake is van spoorlijnen (de lijn 18 en de lijn Hasselt-Bilzen-Maastricht) is het wel degelijk de bedoeling om op deze lijnen snelle trams te laten rijden. Die zijn veel goedkoper dan treinen en kunnen ook gemakkelijker in de stad doordringen.