Verbergt, Hemroulle en Tarrès winnen 24 Uren van Zolder

Print
ZOLDER - Tim Verbergt, Jean-François Hemroulle en Marcel Tarrès wonnen zondag een droomeditie van de 24 Uren van Zolder. Na 23 uur en 35 minuten racen leek hun Audi A4 nog geklopt, maar een onwaarschijnlijke wending gooide hen de zege alsnog in de schoot. Het goede weer bracht 70.000 toeschouwers naar Terlamen. Enige minpunt in het evenement was een algemene stroompanne, die het circuit zaterdagavond in het duister hulde en de wedstrijd een uur onderbrak.
BR>
Een half uur voor het einde klonk Tim Verbergt nog verslagen. «We doen een goeie zaak in het kampioenschap,» probeerde hij nog, maar dat kwam er niet echt overtuigend uit. Een losgekomen wiel had het Audi-team zondagochtend vijftien ronden en de leidersplaats gekost. «De spaken braken af,» aldus Verbergt. «Het hart van het wiel zat er nog aan, de rest was weg. Ze kwamen mij net wekken om het stuur over te nemen, toen ik de auto in het grind zag staan. Maar Hemroulle heeft hem op drie wielen nog binnen gekregen. Na wat oplapwerk konden we voort, maar we hadden grote achterstand opgelopen.»
Bij het Porsche-team van de Brusselaars Bouvy, De Groodt en Moreau stond de champagne al koud. Maar de racerij kan hard zijn. Pijnlijk dicht bij de finish kreeg de wagen problemen met de benzine-toevoer. Hij stond een kwartier stil in de garage. Weg zege.
Hemroulle, een in Mol geboren Waal, wist niet wat hij hoorde toen hij zijn laatste rondjes aan het draaien was. «Wagen nummer 21 staat stil in de stands,» zei het luidsprekertje in mijn oor. «Ik ben meteen gaan aanvaller en reed vijf seconden per ronde sneller dan voorheen. Niet simpel, zo'n tempoversnelling na dik 23 uur. Achttien minuten voor het einde nam ik de leiding over. Toen de Porsche weer buitenkwam, had ik een veilige voorsprong van twee ronden. Schitterende overwinning is dit, mijn eerste succes in een etmaalrace. De Audi was heel snel, waardoor we hem niet moesten forceren om het tempo te volgen.»
Ook de Franse veteraan Marcel Tarrès, op de valreep opgeroepen als vervanger voor de geblesseerde Terry Moss, was door het dolle. «Zware koers is dit, veel erger dan Le Mans of Francorchamps. De hitte en de bochtige omloop maakten het loodzwaar. Maar ik ben blij dat ik het mag meemaken. Zoveel volk en zoveel strijd op de piste.»
Ook circuitdirecteur Jan Verschraegen was in zijn nopjes over de 24 Uren. Veel volk, een goeie recette, een race met vijf verschillende leiders (Marcos, Audi, GLPK-Porsche, PSI-Porsche en zowaar de Porsche van Walter Grootaers) en een gedroomd podium: drie verschillende merken, eindelijk een niet-Porsche bovenaan, een Vlaamse en een Waalse winnaar en als toetje BV Eric Geboers op de derde trede. Het enige minpunt: de stroompanne van zaterdagavond, die de race stillegde van 21.30 tot 22.50 uur.
Verschraegen: «Technici zeggen dat het geen kwestie van overbelasting was. Wat dan wel? Geen idee. Kwaad opzet? Er zijn geen aanwijzingen in die richting, maar ik sluit niets uit. Maandag krijgen we uitsluitsel. Ik weet alleen dat het nooit meer mag voorkomen. Gelukkig viel de schade nog mee, doordat altijd een specialist van Interelectra aanwezig is en doordat de koersleider Danny Dubois precies wist wat gedaan. Het reglement is op dit soort situaties voorzien. De race heeft een uur en acht minuten stilgelegen doordat de pompstations en de tijdopname elektriciteit vereisen. Maar aan het sportieve verloop is niet geraakt; niemand heeft tijd gewonnen of verloren. En vergeet niet: vorig jaar hebben we door de regen twee uur achter de pace-car gereden.»