Luistercijfers: commerciële landelijke radionetten bevestigen

De commerciële radiozenders Q-Music en 4FM hebben hun sterke groei tijdens het najaar van 2003 in het begin van dit jaar bevestigd. Bij de zenders van de openbare omroep, die samen net geen 80 procent marktaandeel halen, dalen Radio 1, Radio Donna en Klara, terwijl Radio 2 en Studio Brussel winst boeken.

Belga

Dat blijkt uit cijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) dinsdag bekendmaakte. De meting vond plaats tussen 26 januari en 21 maart. Er volgen dit jaar nog twee onderzoeken: één over de periode eind maart tot eind mei en één in het najaar. Het totale luisterbereik in Vlaanderen steeg tot 75 procent.

Q-Music bereikte dagelijks 465.000 luisteraars, een groei met 9 procent, en haalde tussen januari en maart 2004 een marktaandeel van 6,8 procent. Bij de vorige peiling groeide het marktaandeel van de zender van de Vlaamse Mediamaatschappij (moederholding van onder meer VTM en KANAALTWEE) van 4,7 naar 6,6 procent. "De nieuwe cijfers beklemtonen de permanente groei van Q-Music, dat de volgende maanden fors zal blijven investeren", stelt directeur Peter Bossaert in een reactie. Hij kijkt ook uit naar volgende week, wanneer de nieuwe frequenties in gebruik worden genomen. "De overgang naar de nieuwe frequenties zal door het sterkste communicatieplan ooit voor de zender worden begeleid", belooft Bossaert.

Bij het vorige luisteronderzoek boekte 4FM een marktaandeel van 3,9 procent, een stijging van 2,4 procent tegenover het voorjaar van 2003. Het aandeel bedroeg begin dit jaar 3,8 procent. Jan Caerts, de gedelegeerd-bestuurder van 4FM, reageert tevreden. Hij ziet in het marktaandeel "een bevestiging" van het vorige meetresultaat. Ook Caerts blikt hoopvol vooruit naar de frequentiewissel. Bij de openbare omroep ziet Radio 2 met een marktaandeel van 33,7 procent zijn voorsprong op eerste achtervolger Radio Donna toenemen. Het marktaandeel van de funzender daalt: van 29 procent tijdens het voorjaar van 2003 naar 26,2 procent in het najaar 2003 en 24,5 procent tussen januari en maart dit jaar. Niettemin bereikt Donna meer luisteraars dan een jaar geleden, maar ze luisteren minder lang.

Ook informatiezender Radio 1 en het klassieke net Klara dalen ten opzichte van de herfst van 2003: respectievelijk van 12,1 naar 11,3 procent en van 2,7 naar 2,3 procent. Maar ook hun dagbereik steeg in vergelijking met een jaar geleden.

Studio Brussel haalt voor het eerst sinds lang opnieuw de acht procent. In het najaar van 2003 ging het nog om 7,4 procent en tussen maart en juli 2002 haalde Stubru amper 5,9 procent. Het aantal luisteraars van de jongerenzender groeit tot boven de 500.000 mensen van twaalf jaar en ouder. Dat is een groei met meer dan de helft sinds begin 2002.