C&A gunt zichzelf nieuw kleedje en nieuw gezicht

Print
HASSELT - Een nieuwe herfst, een nieuw imago. Vanaf deze maand gaat er heel wat veranderen aan de vertrouwde C&A-vestigingen in dertien Europese landen. Alle 580 vestigingen worden klaargestoomd voor de toekomst. Niet alleen het interieur van de winkels en de outfits van de verkoopsters worden opgefrist, zelfs de vrachtwagens die de verse voorraden komen leveren, krijgen een lik verf en een nieuwe look.
BR>
Vilvoorde is inmiddels de draaischijf geworden waar alle collecties voor mannen en kinderen worden uitgetekend. Naast het Duitse Dusseldorf waar de damescollecties en de jongerenlijn Clockhouse worden bedacht. «De hypermoderne lokalen in Vilvoorde zijn het zenuwpunt. Wil je bijvoorbeeld weten hoe de leefwereld is van Angelo Litrico, het C&A-label voor moderne, trendy mannen, dan wordt dat in Vilvoorde meteen duidelijk.» Zo klinkt het ten huize C&A. «Je proeft er de sfeer waarin Angelo Litrico leeft, de stoel waarop hij zit, tot zelfs de appels waaraan hij de voorkeur geeft.»
De nieuwe strategie komt voort uit het besef dat je niet meer vanuit eilandjes kan werken. Als de C&A-ontwerpteams de nieuwe, Europese collectie voor mannen en kinderen in Vilvoorde hebben klaargestoomd, komen de C&A-aankopers uit alle landen daarheen om te kiezen. Engeland kiest dan bijvoorbeeld een stuk klassieker dan België. Tevoren gaven de diverse landen hun wensen te kennen en gingen C&A-teams op zoek naar de geschikte kleding.

Wakker


Maar ook de rode cijfertjes van eind 1997 en de toenemende concurrentie van grote ketens zoals Zara en H&M heeft de discrete gigant wakker geschud. Herman Brenninkmeijer, hoofd van de European Executive Board, bleek vorig jaar plots wel in staat om te spreken en gaf warempel een interview weg aan Der Spiegel. «Ons concept staat in heel Europa onder druk», gaf hij toen toe.
In de C&A-winkels nieuwe stijl moet shoppen opnieuw leuk worden. Weg met de grijze muren dus en vooral weg met de eindeloze rekken broeken, rokken, blouses, T-shirts... De winkels krijgen sfeer, met veel hout en pasteltinten en de diverse huismerken voor de diverse doelgroepen worden voortaan op silhouetten gepresenteerd.
Het nieuwe Europese gevoel leeft ook bij het ontwerpersteam in Vilvoorde. Een Belg, een Nederlander en een Duitser werken er broederlijk zij aan zij. En vrijdagavond trekken de leden van het internationale gezelschap elk naar hun eigen huis in hun eigen land. Heel wat medewerkers hebben zich inmiddels in België gevestigd.
Het begon allemaal zowat anderhalve eeuw geleden bij de familie Brenninkmeijer, boeren en kooplieden in Westfalen. Ze hadden Friesland als afzetgebied voor een rondreizende handel in textiel. Twee broers - Clemens en August, vandaar C&A... - vestigden zich in 1841 in Sneek in Noord-Nederland. Twintig jaar later openden zij daar hun eerste C&A-winkel, geen stoffenwinkel maar een zaak waar confectiekleding betaalbaar was.
In de loop der tijden vestigden andere Brenninkmeijers zich met eigen middelen en met de steun van anderen in diverse Europese landen. In 1911 opende C&A in Berlijn, in 1922 volgde Londen. De eerste Belgische C&A kwam er in 1963 op de Antwerpse Meir. Een jaar later was Hasselt aan de beurt en nog een jaar later Brussel. Inmiddels kan je onder meer in Oostende, Sint-Niklaas, Wijnegem of Herentals de weg naar de C&A vragen.
Sinds 1996 beschikt Vercobel, het bedrijf dat voor C&A goederen in ontvangst neemt en verdeelt, in nieuwe verdeelcentrale van 4 hectare in Boom. Vanuit die computergestuurde, mens- en milieuvriendelijke centrale vertrekken dagelijks de vrachtwagens boordevol kleding voor mannen, vrouwen, kinderen en jongeren. Die niet op zoek zijn naar ronkende labels, maar naar betaalbare kleding. Ook al staat er gewoon Angelo Litrico, Yessica, Canda of Clockhouse op het etiketje.