Heineken wil samenwerken met Australische brouwer

De Nederlandse bierbrouwer Heineken is in gesprek met zijn Australische sectorgenoot Lion Nathan over het oprichten van een gezamenlijke onderneming voor het brouwen en verkopen van 'premium' bieren. Dat heeft Lion Nathan dinsdag bekendgemaakt. Heineken bevestigde de gesprekken, maar wilde verder geen nadere details verstrekken.

Belga

De Nederlandse brouwer is al actief in Australië. Het concern verkocht er vorig jaar 124.000 hectoliter, goed voor een marktaandeel van 0,7 procent. In de markt van de duurdere pils, het premium-segment, had het concern vorig jaar met de merken Heineken en Amstel een aandeel van 7,5 procent.

De totale biermarkt in Australië heeft een omvang van 17,7 miljoen hectoliter. Vooral in de luxebieren verwacht men in de toekomst een stevige groei van jaarlijks gemiddeld 12 pct.

Lion Nathan is na Foster's Group de grootste bierbrouwer van het continent met merken als Lion Red, Hanh en Steinlager. Het concern is verder actief in Nieuw-Zeeland en China. Lion Nathan doet ook in wijn. Het bedrijf heeft eigen wijngaarden in Australië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten.

Ook de Belgische brouwer Interbrew is op de Australische markt actief. Zo worden de merken Stella Artois, Leffe en Hoegaarden verdeeld via Carlton & United Breweries. Stella Artois kent er een snelle groei. Interbrew heeft ook een achttal Belgian Beer Cafés in Australië.