KPN Orange start offensief

BRUSSEL - KPN Orange, na Proximus en Mobistar de derde gsm-operator in ons land, gaat zich serieus mengen in de strijd om de mobiele bellers. Ondersteund door een grote mediacampagne, zal KPN Orange enkele nieuwe commerciële initiatieven lanceren, zoals de facturering per gebelde seconde, de definitieve afschaffing van aansluitingskosten en de introductie van vooraf betaalde kaarten. De voordelen komen er nu omdat het bedrijf een volwaardige concurrent wil zijn als de verkoop van gsm's tijdens de eindejaarsperiode nog eens zal exploderen. KPN Orange maakt zich sterk dat tegen die tijd 90 procent van de Belgen toegang zal hebben tot het KPN-netwerk. Zoals verwacht zal Limburg tot één van de laatsten moeten wachten op een volledig bereik.
BR>
«We zijn het eerste gsm-bedrijf dat de gesprekken niet zal factureren per minuut, maar per seconde,» zegt Jean-Claude Vandenbosch, CEO van KPN Orange. «Dat levert een besparing op van 10 tot 35 procent. Bovendien zullen we nooit meer activatiekosten aanrekenen en zullen gesprekken naar alle gsm-netwerken evenveel kosten als naar vaste toestellen.»
Niet alleen zullen de nieuwe klanten van KPN Orange per seconde betalen, maar zullen de huidige klanten het verschil met terugwerkende kracht terugbetaald krijgen. De facturering per seconde geldt voor de twee tariefplannen 'My Talk' en 'Business Talk', wat volgens KPN Orange de kostprijs sterk reduceert. Rekening houdend met de extra kost van 2 frank per gesprek, die na de invoering van de nieuwe berekeningswijze van toepassing zal zijn, zou het anderzijds ook kunnen dat in beperkte gevallen de facturering per seconde duurder uitvalt dan die per minuut.

Limburg


Zoals dat ook met andere bedrijven en diensten gebeurt, zullen de klanten in Limburg als één van de laatsten kunnen gebruik maken van het volledige KPN-netwerk. Limburg is momenteel nog een grote witte vlek op de kaart die de dekking van hun netwerk aanduidt. «Maar we doen er alles aan om tegen het jaareinde 90 procent van de Belgen te bereiken,» zegt Edwin Jacobs, general manager van de infrastructuurwerken. Op dit moment is dat slechts 65 procent. «In Limburg zijn we op dit moment actief bezig in Sint-Truiden en worden er nog deze maand zendmasten geïnstalleerd in Hasselt en Genk. We komen tevens geleidelijk Limburg binnen door op te schuiven langs de autosnelwegen, zoals in Lummen via de A2 of in Tongeren via de E313. Met talrijke gemeenten en andere lokale overheden voeren we constructieve gesprekken.»
Het is geen toeval dat KPN Orange precies op dit moment grote inspanningen doet om nieuwe klanten over de streep te halen. De gsm belooft ook dit jaar weer het topgeschenk onder de kerstboom te worden. Met een uitgebouwd netwerk, scherpe prijzen en een goede dienstverlening hoopt KPN Orange tegen die tijd klaar te zijn om volwaardig mee te surfen op de golf van de explosieve groei. Voorspellingen willen immers dat binnen enkele maanden één Belg op drie een gsm heeft.
Om met KPN Orange te bellen is wel een specifiek gsm-toestel nodig. In tegenstelling tot de andere operatoren maakt het bedrijf gebruik van de 1800 MHz-frequentie, wat de mogelijkheden verhoogt. KPN Orange investeerde tot dusver meer dan 18 miljard in de uitbouw van dit netwerk.
Over het aantal klanten wou de bedrijfsleiding geen details kwijt, maar het doel van 73.000 zal voor de jaarwisseling zeker bereikt worden.