Airbus begint met bouw grootste passagiersvliegtuig

In Toulouse is vrijdag begonnen met de bouw van de A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. De A380 biedt plaats aan 555 passagiers en is te koop voor 281 miljoen dollar (233 miljoen euro).

Belga

Het toestel is het nieuwe paradepaardje van het Europese luchtvaartconcern EADS. De luchtdoop van de 73 meter lange machine is gepland voor 2005. Een jaar later neemt Singapore Airlines de eerste toestellen in dienst.

Aan boord van de A380 zijn er 22 plaatsen in first-class, 96 in business-class en 437 in economy-class. De exploitatiekosten per zitje liggen volgens Airbus 15 tot 20 pct onder die van het huidige grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Boeing 747. Het brandstofverbruik per passagier bedraagt zo'n 3 liter per honderd kilometer. De actieradius is 15.000 kilometer.

In het orderboek van Airbus staan 129 bestellingen. Tot de grootste klanten behoren de Emiraten (43 toestellen), Lufthansa (15 toestellen) en Singapore Airlines (10 bestellingen en 15 opties). Er is ook een vrachtversie op de markt, die 150 ton vracht kan inladen en een actieradius heeft van 10.400 kilometer. FedEx bestelde al tien dergelijke exemplaren en nam een optie op nog eens tien.

Airbus investeerde 10,7 miljard dollar (8,86 miljard euro) in de ontwikkeling van de A380. Ondanks haar omvang heeft de nieuwe Airbus kortere landings-en startbanen nodig dan de huidige jumbo's. Toch kan de A380 logistieke problemen veroorzaken voor de luchthavens. Niet alleen moeten meer passagiers ingescheept worden, de nieuwe Airbus heeft met 80 meter ook een grotere spanwijdte dan de 65 meter van de Boeing 747.

In 2007 moet de fabriek in Toulouse op volle toeren draaien. Maandelijks zullen dan 4 toestellen de fabriekshal verlaten.