Brits pretpark roept werknemers op tot absenteïsme

Het grootste Britse pretpark, Alton Towers, zal tussen half april en eind mei verlaagde tarieven aanbieden op weekdagen. Om die actie in de verf te zetten, pakt het park uit met de website "ihatework.co.uk", een site waar werknemers aangespoord worden zich ziek te melden op het werk om een dagje plezier te beleven in Alton Towers.

Belga

Met de publiciteitsstunt heeft het park zich alvast de woede van de werkgeversorganisaties op de hals gehaald.

De Federation of Small Businesses (FSB) noemt de campagne "onverantwoord". "We zijn helemaal niet tegen promotiecampagnes, maar mensen aansporen om zich ziek te melden, is geen goed idee", aldus Stephen Alambritis van FSB.

"De kinderen zijn weer naar school en de wachtrijen voor de attracties zijn uiterst kort. Het ideale moment dus om het beste park in Groot-Brittannië te bezoeken", zo luidt het op de bewuste site.

"Kent u iemand die nood heeft aan een uitje? Ver van zijn bureau?", zo vervolgt de tekst. De site spoort de surfer vervolgens aan een mailtje te sturen naar die persoon of zelf de kortingsbon te downloaden.

Absenteïsme kost de Britse economie jaarlijks 10 miljard pond (15 miljard euro).