Uitbouw luchthaven Sint-Truiden goed voor 172 jobs

Het Limburgse bedrijf Aercon van de metaalbewerkingsgroep Alro uit Dilsen-Stokkem gaat samen met Crown Helicopters investeren in luchtvaartgebonden activiteiten op het voormalige militaire domein van Brustem bij Sint-Truiden.

Belga

De geplande activiteiten omvatten een pilotenopleiding, onderhoud van vliegtuigen, horeca- en cateringactiviteiten en het inleggen van taxivluchten.

De economische exploitatie van het voormalige militaire domein is goed voor 172 rechtstreekse jobs. Met de plannen is een investering gemoeid van 12 miljoen euro. Dat hebben afgevaardigd bestuurder Luc Thijs van Aercon en burgemeester Ludwig Vandenhove (sp.a) van Sint-Truiden maandag bekendgemaakt op een persconferentie in Sint-Truiden.

Om met de uitbating van Brustem Airport van start te kunnen gaan, werd de bvba Vliegveld Sint-Truiden opgericht. Daarin zijn behalve de stad Sint-Truiden, ook de Limburgse Reconversiemaatschappij, de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij en de militaire overheid vertegenwoordigd. Deze vennootschap zal de uitbating van het vliegveld voor haar rekening nemen en de nodige concessies en vergunningen beheren. De bvba staat ook in voor de veiligheid op de grond en in de lucht.

De economische exploitatie door Aercon en Crown Helicopters omvat vier pijlers, die samen goed zijn voor 172 jobs. Eerst en vooral zullen beide partners investeren in een school die basisopleidingen verzorgt voor piloten, zowel voor civiele als militaire leerlingen. De tweede pijler heeft betrekking op het aanbieden van een breed gamma onderhouds- en controlewerken aan vliegtuigen en helikopters, aangevuld met faciliteiten zoals reinigen, herinrichten van interieur en herlakken. "Dit full service aanbod maakt het permanent stationeren van vliegtuigen eveneens interessant", aldus Thijs.

Daarnaast zullen Aercon en Crown Helicopters ook investeren in het ter beschikking stellen van hangars, het verstrekken van weerkundige informatie, het tanken en het aanbieden van horeca- en cateringbedrijven. De vierde pijler betreft tot slot een serviceverlening voor taxivluchten, medische vluchten, repatriëringen en small cargo met helikopters en vliegtuigen.

De status van Brustem Airport zal er één zijn van klasse II. Dit houdt in dat er voor transporten vliegtuigen tot 9 ton kunnen ingeschakeld worden en dat de vluchten uitsluitend overdag gebeuren. Bovendien zal de huidige startbaan maar gedeeltelijk in gebruik genomen worden om de geluidshinder voor de omliggende woningen tot een minimum te beperken, aldus burgemeester Vandenhove. Verwacht wordt dat er in eerste instantie wekelijks 150 take offs voor commerciële doeleinden zullen plaatsvinden.

Vandenhove benadrukte tot slot dat de economische exploitatie ook indirect voor heel wat extra tewerkstelling zal zorgen. "De uitstraling van een regionale luchthaven zal heel wat binnen- en buitenlandse bedrijven naar Sint-Truiden lokken. Ook de directe omgeving zal kunnen meegenieten van het imago van een goed uitgebouwde vlieghaveninfrastructuur omdat er ook alternatieve activiteiten kunnen ontwikkeld worden waardoor het toerisme positief beïnvloed wordt", zo luidt het.