24 Uren van Zolder: Wim en Werner Van Herck staan voor dilemma

Print
ZOLDER - Volgend weekeinde worden de 24 Uren van Zolder verreden, de belangrijkste manche van het Belcar-kampioenschap. De hoogdag van het nationaal uithoudingskampioenschap staat dik aangekruist in de agenda van Wim en Werner Van Herck. Het toeval wil echter dat de Turnhoutse Mazda-dealers nog een andere belangrijke afspraak hebben. Zij staan voor een dilemma: werken of racen, of misschien toch allebei.
BR>"We zijn ingeschreven voor de 24 Uren van Zolder, want die etmaalrace willen we niet missen", stelt Wim Van Herck. "Maar, Mazda heeft dit weekeinde ook de voorstelling van de nieuwe Premacy gepland, waardoor onze garage open moet zijn. Het wordt enorm moeilijk om daar onderuit te komen, want zij investeren toch enkele miljoenen in publiciteit voor deze première, al wil ik niets liever dan racen op Zolder."
Misschien wordt de keuze zelfs niet gemaakt en start de groene Mazda 323 toch in Zolder. "Werner kan de start nemen en zoveel mogelijk rondjes rijden. Ik kan dan zelf 's avonds het stuur overnemen. Enkele jaren geleden hebben we dat ook gedaan en de wagen 's nachts aan de kant gezet. Toen we zondagmiddag terug van start gingen, waren we nog fris en moesten we de mechaniek niet sparen. Iedereen zag dat we bijzonder snel gingen, maar niemand wist dat we heel goed geslapen hadden. In feite is dat niet eerlijk en willen we gewoon van start tot finish rijden."

Te sterk


De Mazda 323F van het Turnhoutse duo toert dit seizoen een beetje onopvallend rond tussen de dikke GT's. Het veld wordt gedomineerd door Porsches, een Marcos, Lamborghini, Viper en andere exotische bolides, zodat het heel moeilijk is om met een tweeliter op te vallen.
"Normaal hebben we in onze klasse -2000cc enkel concurrentie van de ex-Kenis BMW M3 en rijden we rond de 16de plaats. Dat vind ik toch altijd mooi met een tweeliter", aldus vader Van Herck. "Dit jaar zijn de resultaten wat minder, omdat we te weinig energie in de voorbereiding hebben gestopt. Tussen de races door enkel de ramen wassen is duidelijk niet voldoende."
"Maar, volgend jaar komen we terug. Dan willen we een 2.5-liter inbouwen om terug wat verder voorin te kunnen meestrijden, al hangen die plannen af van het budget dat we kunnen vinden. Mazda heeft ons altijd gesteund, maar de 323 is commercieel niet meer interessant. Onze motor werd in Engeland gebouwd voor de Fisa 2-liters. Zoiets onderhouden met eigen centen is onbegonnen werk."
In de 24 Uren zitten enkele andere Kempenaars wel aan het stuur van een te duchten GT2. Marc Goossens, nog altijd puntenloos in de F3000 na een gescheurde remleiding in Francorchamps, deelt een Porsche 996 met F1-commentator Philippe Verellen. Hij neemt het op tegen Guino Kenis, die mag instappen in de schitterende BMW Z3 Coupé van Patrick Beliën. Wim Daems werd door de broers Cloet uitgenodigd voor een rit in de Porsche 993 GT2.