Nieuwe uniformen moeten "hergeboorte" Eurostar ondersteunen

Met zo'n 500.000 passagiers was januari een absolute recordmaand voor de Eurostar, de hogesnelheidstrein die België en Frankrijk met Groot-Brittannië verbindt. Dat heeft Paul Charles, communicatiedirecteur van Eurostar, donderdag bekendgemaakt bij de lancering van de nieuwe Eurostar-uniformen in Londen. Die uniformen worden vanaf nu gedragen door het Eurostar-personeel.

Belga

Zo'n 1.700 Eurostar-personeelsleden wisselen hun klassieke blauwe plunjes - die gebruikt werd sinds de opstart van de Eurostar in 1994 - in voor volledig nieuwe, donkergrijze uniformen. Die werden ontworpen door Jacqueline de Baer, een Britse modeontwerpster met Belgische roots. Later dit jaar worden ook de treininterieurs vernieuwd.

Volgens communicatiehoofd Paul Charles past het nieuwe uniform perfect binnen de "hergeboorte" van de maatschappij. Hoewel de resultaten voor 2003 niet bepaald rooskleurig waren (een omzetdaling van 8 procent in 2003),is er de laatste maanden opnieuw een stijging van het aantal passagiers merkbaar. Die stijging valt nagenoeg samen met de inhuldiging in september 2003 van een nieuw gedeelte hogesnelheidslijn in Engeland waardoor de reistijd tussen Brussel en Londen met 20 minuten wordt ingekort tot 2 uur 20 minuten.

Paul Charles ziet de Eurostar-toekomst met vertrouwen tegemoet. "We mikken dit jaar op 7 miljoen passagiers (in 2003 waren dat er 6,3 miljoen,nvdr) en we willen tegen 2006 op het traject Brussel-Londen een marktaandeel van 60 procent bereiken. Ons marktaandeel is nu 53 procent en groeit ten opzichte van concurrerende luchtvaartmaatschappijen als British Airways, bmi, Ryanair en VLM", aldus nog Charles.