Max Havelaar-keurmerk verkoopt steeds beter

Max Havelaar, het keurmerk voor eerlijke handel, heeft het afgelopen jaar in België 19 procent meer koffie verkocht. In totaal werd 762 ton "eerlijke" koffie aan de man gebracht. Het is de sterkste stijging in tien jaar. Zo meldt Max Havelaar donderdag.

Belga

De 22 Belgische koffiemerken die Max Havelaar controleert op de internationale fair trade criteria verkochten samen 762 ton koffie met het keurmerk. De verkoop van 'eerlijke' bananen nam toe met 52 procent. De andere producten (gelanceerd in 2002) zoals chocolade, thee, vruchtensap, suiker, rijst en honing doen het "goed tot heel goed".

De groei is ondermeer te verklaren door de grotere bekendheid van fair trade en Max Havelaar bij het publiek. Ook in Wallonië doet het keurmerk stilaan een belletje rinkelen. Er bestaan nu 134 producten met het keurmerk. Daarnaast is de distributie verbeterd en waren er allerlei acties op de verkooppunten.

De koffieboeren in de Derde Wereld konden rekenen op 1,11 miljoen euro bijkomende inkomsten. Dit cijfer is het verschil tussen de gemiddelde koffieprijs op de internationale markt en de minimumprijs van Max Havelaar (126 dollarcent voor een pond arabica). "Deze minimumprijs betekende zekerheid voor duizenden boerenfamilies in een jaar van aanhoudende koffiecrisis", luidt het.

Max Havelaar controleert of producten uit ontwikkelingslanden, die bij ons in de winkelrekken staan, voldoen aan de internationale voorwaarden voor eerlijke handel (fair trade).

Concreet kijkt de organisatie na of boeren een eerlijke prijs voor hun oogst krijgen. Een prijs die hen toelaat van hun werk behoorlijk te leven. Max Havelaar beoordeelt ook of de arbeidsomstandigheden waarin plantagearbeiders werken correct en menswaardig zijn. Als dat zo is, mag de eigenaar van het merk het Max Havelaar-logo op zijn producten aanbrengen.