Belg zegt ja tegen verrijkte melk

"In België drinkt zowel groot als klein melk. De Belg weet bovendien heel goed waarom hij kiest voor melk verrijkt met vitamines en calcium". Dat blijkt uit een onderzoek dat melkproducent Candia uitvoerde bij meer dan 4.800 personen.

Belga

Van de 4.822 ondervraagden drinkt 75 pct halfvolle melk, 41 pct melk verrijkt met calcium en vitamines, 33 pct volle melk, 22 gearomatiseerde melk (met fruit- of chocoladesmaak), 12 pct magere melk en 10 pct sojamelk. De overgrote meerderheid van de kinderen drinkt het witte goedje vooral bij het ontbijt (96 pct), vieruurtje (70 pct) en voor het slapengaan (66 pct). Volgens de ouders drinken hun kinderen gemiddeld twee (42 pct) à drie (37 pct) porties per dag.

Uit het onderzoek blijkt dat ouders hun kinderen melk te drinken geven omdat het rijk is aan calcium en vitamine D, die goed zijn voor het beendergestel. Daarnaast komt ook naar voor verbruikers wel degelijk op de hoogte zijn van het feit dat melk deze stoffen bevat. Voorts zegt 71 pct van hen melk aan te schaffen voor hun kroost, terwijl 19 pct verklaart dat ze ook voor eigen gebruik melk kopen. De studie had enerzijds tot doel de tendensen in ons land te meten. Anderzijds voerde Candia het onderzoek in het kader van de lancering van een nieuw type junior melk, verrijkt met calcium en vitamine D. De nieuwe melk voor kinderen zou in april in de winkelrekken moeten liggen.

"Alle artsen zullen bevestigen dat alles aan melk goed is", aldus doctor De Nayer, profesoor emeritus aan de UCL. Hij voegde daar aan toe dat melk een onmisbare bron van basisvoedingsstoffen als proteïnen, vetten en suikers is en bovendien heel wat calcium en vitamine D bevat. "Hoe groter de melkconsumptie tot 25 jaar, hoe sterker de beenderen en hoe kleiner het risico op osteoporose", aldus De Nayer.

Uit de studie blijkt bovendien dat ongeveer 70 pct van de consumenten bereid is iets meer te betalen voor zijn melk indien die meer calcium en vitamines bevat. In België wordt het merk Candia verdeeld in de supermarkten van Carrefour, Cora, Match, Makro en Mestdagh. Wat melkactiviteiten betreft heeft Candia momenteel aan aandeel van 10 pct op de Belgische markt, de groep wil haar activeiten in ons land bovendien nog uitbreiden.

De lijst met vragen over de consumptiegewoonten wat betreft melk, werd via het internet opgestuurd naar 27.000 mensen, 4.822 van hen stuurden de lijst ingevuld terug. Candia wil ook volgend jaar een gelijkaardige onderzoek uitvoeren in ons land.