Nummer drie voor Alessio Chiodi

JASTREBARSKO -

De Italiaan Alessio Chiodi heeft zijn favorietenrol in 1999 helemaal waar gemaakt in de 125cc: de Husqvarna-piloot kreeg af en toe wat tegenwerking van landgenoot Claudio Federici, maar domineerde toch het seizoen. Resultaat: 6 GP-zeges en een derde opeenvolgende wereldtitel. In het Kroatische Jastrebarsko werd Chicco vierde, de zege ging naar Federici die beide reeksen won.

Jü.S.

BR>Voor het eerst sinds lang speelden de Belgen ook weer een rol van betekenis in de lichtste categorie: Steve Ramon (in 1998 nog 26ste, nu 6de) en Patrick Caps (van 23ste naar 7de plaats) ontpopten zich tot subtoppers. Beide youngsters slaagden er éénmaal in om het podium te bereiken: Ramon werd derde in Groot-Brittannië, Caps stond één trede hoger in Oostenrijk. Zonder mechanische pech had de Waal zeker nog meer podiumplaatsen en een hogere klassering gehaald. Eén ding is zeker: beide piloten lijken klaar om volgend jaar (als ze tenminste in de 125cc blijven) die laatste stap naar de top te zetten. En dat hebben ook heel wat team-managers in de gaten: de twee jonge Belgen zijn gegeerd wild en maken kans op een toptransfer.

«Ik mag inderdaad terugblikken op een goed seizoen,» zegt Steve Ramon. «Ten opzichte van vorig jaar heb ik heel wat vooruitgang geboekt. In 1998 was ik pas 26ste, nu zesde. En wat ook leuk is: ik ben eerste Belg. Niet dat ik daar tijdens de wedstrijden aan gedacht heb. Ik was liever derde achter Caps, dan zoals nu zesde voor Caps.»

«Het verschil met vorig jaar? De trainingsaanpak. Zonder twijfel. Ik werk nu samen met Willy Linden (ex-trainer van Stefan Everts, nu begeleider van o.a. Pit Beirer, nvdr) en dat werpt duidelijk zijn vruchten af. Ik voel me conditioneel veel sterker dan vorig jaar. En ik ben ook harder geworden, ik laat me niet meer zo snel aan de kant duwen.»

En volgend seizoen? «Hmm, ik heb nog steeds niets beslist. Ja, ik blijf in de 125cc, maar voor welk team weet ik nog niet. Mijn doel in 2000? In de top drie finishen en op zoek gaan naar die eerste GP-zege.»