Everts wint 43ste GP, Bolley op weg naar wereldtitel

GAILDORF -

Iedereen verwachtte in het Duitse Gaildorf een bikkelharde strijd tussen Bolley en Beirer. Maar dat was zonder Stefan Everts gerekend. De Grote Prijs van Duitsland 250cc werd een grote triomftocht voor de Rotemnaar: in zijn derde GP na zijn zware knieblessure ging hij al met de overwinning lopen. De 43ste uit zijn carrière. «Ik ben helemaal terug,» lachte een dolgelukkige Everts. «Dit is een beloning voor al die zware arbeid de laatste maanden.»

Jürgen SCHROOTEN

BR>Het Honda-team van Dave Grant had nog een tweede reden om te feesten: Bolley boog een achterstand van drie punten op Beirer om in een voorsprong van maar liefst 19 punten. De wereldtitel wenkt voor de Fransman.

21 februari 1999: in het Franse Beaucaire loopt Stefan Everts een zware knieblessure op. Na een lange en zware revalidatie van vijf maanden deed de Rotemnaar een dikke maanden geleden zijn come-back. Gisteren pakte hij in zijn derde GP na zijn zware kwetsuur de eindzege. «Tjonge, wat een weekend,» glunderde Everts. «Vooraf had ik gehoopt op een plaatsje op het podium. En dat is ook gelukt

(lacht)

. Nee, dat ik hier zou winnen had ik niet meteen verwacht. Na Nismes zat ik wat in de put. Ik was oververmoeid na die zware trainingsarbeid van de laatste maanden. En ook mentaal zat ik er een beetje door. Ik had iets te veel druk op mijn schouders gelegd bij mijn come-back. Zaterdag liep ik hier nog slechtgezind rond. De training en de kwalificatie waren niet naar mijn zin. Gelukkig heb ik me vandaag herpakt. Met een GP-zege dan nog. De 43ste. Niet de mooiste uit mijn loopbaan, maar ik plaats hem toch in mijn top 5. Het is een beloning voor al die noeste arbeid. En ik wilde ook bewijzen dat een motorcrosser een echte atleet is. Net zoals een voetballer, een wielrenner of wie dan ook. En ik denk dat ik daar vandaag in geslaagd ben.»

Naar 500cc?

Het Honda-team pakte in Duitsland een dubbelslag, want Bolley lijkt nu erg dicht bij de wereldtitel. «Dat is natuurlijk ook heel belangrijk. In de eerste reeks heb ik mijn steentje bijgedragen. Op het einde ging Fred in de fout en kwam ik heel kort, maar ik heb toen niet aangedrongen. Bolley telt nu 19 punten voor. Dat moet genoeg zijn.»

Een

hot item

in de paddock was

in welke klasse en op welke motor gaat Everts volgend jaar rijden?

Naar verluidt zou de viervoudige wereldkampioen nu al overstappen naar de 500cc en op een Husqvarna rijden. «Hmm, ik kan echt niets zeggen,» deed Everts geheimzinnig. «Zelf zijn we (Everts en team-manager Grant, nvdr) er al voor 95% zeker van, maar zolang er niets definitief is, maken we niets bekend.»

De kans dat Everts volgend jaar met Smets en Bervoets in de clinch gaat bij de halfliters wordt dus met de dag groter.

Bolley-Beirer

De zege ging gisteren naar Everts, maar de grote winnaar van het weekend was ploegmaat Frédéric Bolley. «Wat een weekend,» lachte de Fransman. «Ik wist dat ik goed zat en dat ik Beirer pijn kon doen. Maar twintig punten goedmaken... Nee, dat had ik ook niet verwacht. Ongelooflijk hé: van drie punten achter, naar 17 punten voor. De wereldtitel komt nu wel erg dichtbij. Maar ik ben er nog niet. In deze sport kan het heel snel gaan. Ik heb nu twee weken om me voor te bereiden op de laatste GP in de States. Rustig blijven, dat is nu de boodschap.»

Pit Beirer zat in zak en as. «Een klap die heel zwaar aankomt,» verwoordt trainer Willy Linden de ontgoocheling van zijn poulain. «Twee keer door mechanische pech afgestopt. Daar kan je niet veel aan doen. Eerst een kapotte achterrem, dan een geblokkeerd stuur. Tot nog toe kenden we geen enkele keer technische problemen, nu komt alles in één weekend. Dat doet pijn. Opgeven doet Pit niet, maar hij beseft ook dat de kans op de wereldtitel heel erg klein is geworden. We moeten al rekenen op pech van Bolley.»