Teammanager Peugeot verduidelijkt standpunt in zaak-Loix

Gisteren/maandag maakte Freddy Loix bekend dat niet hij maar wel de Fin Harri Rovanpera in maart de Rally van Mexico, de derde manche om het wereldkampioenschap rally, zou rijden.

Belga

Even later bevestigde Peugeot het nieuws met een persbericht. Belga contacteerde dinsdagochtend teamverantwoordelijke Corrado Provera voor meer duiding.

"Er wordt vanalles verteld in de Belgische pers, geef me even de tijd om alles duidelijk te stellen. We hebben Freddy Loix ingehaald eind 2003 en hem een contract geboden als derde rijder. Een contract dat hem recht gaf om 10 WK-rally's te rijden met een WRC (worldrallycar). Nadien heeft de FIA, niet wij, het reglement aangepast en teruggegrepen naar twee rijders per team in plaats van drie. De FIA (Internationale Automobielfederatie, nvdr) liet wel de opening dat we gedurende het seizoen de rijders mochten nomineren, met andere woorden dat het niet steeds dezelfde rijders moesten zijn die de officiële wagens bestuurden."

"Ik geef in alle eerlijkheid toe, dat ik voor de start van de Monte-Carlo gezegd heb dat Freddy alle 16 rally's zou rijden. Waarom ik dat gezegd heb? Ik was overtuigd van zijn capaciteiten als rijder. Hij had tijdens de tests mooie dingen laten zien en ik verwachtte dat ook in de rally's. Maar na de rally van Monte-Carlo (Loix werd daarin vijfde op 8 minuten van winnaar Loeb, nvdr) was ik ontgoocheld, niet over het resultaat maar wel over de manier waarop. Ik verwachtte van Loix dat hij de prestaties van de tweede rijders van de andere fabrieksteams kon evenaren, maar dat kon hij niet op twee goede tijden na. Op zondag hebben we dan zelf een veilige bandenkeuze bepaald, dus de minder goede tijden van zondag zijn niet de verantwoordelijkheid van Freddy. Wij opteerden voor de punten en zijn daarin geslaagd."

"Na de Monte-Carlo en voor en tijdens de rally van Zweden zijn er nogal wat kritische vragen en opmerkingen gekomen over onze keuze voor Loix. Ik ben telkens zeer soft geweest in mijn uitlatingen. Maar na de rally had ik geen keuze. Wederom ontgoochelde Freddy ons en hebben we besloten dat niet hij maar wel een andere rijder zou starten in de rally van Mexico. We hebben een grondige analyse gemaakt en meteen ook een vergelijking met de data van zijn teamgenoot Marcus Grönholm. Daaruit blijkt dat Loix eerder remt en later op het gas gaat staan. Dat is de verklaring van zijn mindere tijden. Een aandrijfriem heeft daar niets mee te maken, de data spreken voor zich."

"Met de keuze van Rovanpera doen we niets verkeerd. We leven het contract na zoals dat vooraf bepaald is, en we maken gebruik van de mogelijkheid die de FIA ons biedt, namelijk een andere rijder nomineren. Ford heeft dat ook gedaan met Francois Duval in de rally van Zweden, en die heeft wél een fantastische rally gereden. Maak maar eens de analyse van zijn tijden."

"De reden waarom we voor Rovanpera hebben gekozen is duidelijk. Hij heeft op onze vraag vorig jaar de wedstrijd in Mexico gereden en gewonnen. Hij heeft dus ervaring en die ervaring kan ons nu van pas komen. Met andere woorden, we verwachten belangrijke punten te pakken voor het kampioenschap. Het tijdstip van mijn beslissing is ook duidelijk. Ik heb deze toch wel onaangename beslissing genomen zondagnamiddag om 14u30. De reden was dat we onze rijders moesten bekendmaken aan de FIA op 9 februari, gisteren/maandag dus. Rovanpera zal enkele rally's rijden. Hij krijgt een contract per wedstrijd. En sta me toch even toe te melden dat het verhaal over een mogelijk samengaan van Colin McRae en Peugeot één groot verzinsel is."

"Ik heb een verantwoordelijkheid binnen het team. Een team als Peugeot moet prestaties leveren en dat brengt druk met zich mee. Misschien had Loix het moeilijk met deze druk, dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat we nog steeds vertrouwen in hem hebben als rijder en dat hij nog mooie dingen kan laten zien. Kijk, hij mag nog acht wedstrijden rijden voor ons met een worldrallycar. Ik zeg wel duidelijk een worldrallycar, waarmee ik bedoel dat het niet altijd een 307 WRC kan, mag of hoeft ze zijn. We hebben nu nog geen drie zulke wagens tot onze beschikking en ook niet altijd het budget om drie 307 WRC's in te zetten."

"Het programma van Freddy Loix bespreek ik later deze week. En geloof me, ik zal het ook bekendmaken. Freddy is een fantastische rijder, die nog veel voor ons kan betekenen. Hij zal nog veel kunnen testen alsook rally's rijden. Deze stap opzij is zeker niet het einde van Freddy Loix, maar kan een extra stimulans zijn waar zowel Peugeot als hij sterker kunnen uitkomen. Ik verwacht van Loix dat hij nu nog harder gaat werken en de dag dat hij in de wagen stapt zal hij gemotiveerder dan ooit zijn."

Provera was erg duidelijk en soms ook hard in zijn bewoordingen. Maar er is dus nog een toekomst voor de Belg bij Peugeot: "Het is geweten dat de 307 WRC een nieuwe wagen is die nog niet op zijn top is. Loix heeft in het verleden, onder andere bij Toyota, bewezen dat hij een nieuwe wagen kan ontwikkelen. De kalender van het WK is dit jaar uitgebreid van 14 naar 16 rally's, zodat het onmogelijk is om bijvoorbeeld een Marcus Grönholm ook nog eens met het vele testwerk op te zadelen. Daarom wordt Loix nu van zijn aanvankelijk vooropgesteld programma gehaald en mag hij de wagen op punt stellen. Peugeot doet inhoudelijk niets verkeerd, het houdt Loix aan zijn contract. In de periode dat Loix niet zal rijden voor Peugeot, kan hij wel het testwerk doen en zorgen dat de wagen naar zijn top groeit. Hij kan dan terugkomen met een wagen die hij op punt heeft gesteld, een wagen die hem ligt en waarmee hij kan meedraaien aan de top."