Commentaar: webstatistieken

«Je hebt leugens, grote leugens en statistieken,» zei de negentiende eeuwse Engelse politicus Benjamin Disraeli ooit in een speech. Een uitspraak die zeker opgaat voor het wereldwijde web, waar webstatistieken heilig zijn. Want hoe meer bezoekers je over de vloer krijgt, hoe interessanter een website voor adverteerders wordt. En hoe meet je de populariteit van een website? Precies, aan de hand van webstatistieken.

BR>Daarom ook hebben enkele grote bedrijven - zelfs onderzoeksbureau Nielsen dat zich in de Verenigde Staten bezighoudt met de kijkcijfers - zich op de webstatistieken gestort en zijn ze druk bezig om een zo precies mogelijke methode te ontwikkelen om het aantal bezoekers van een site te meten.

Een lovenswaardig initiatief, maar vergeten ze daarbij niet iets? Een hoog aantal bezoekers is leuk om mee uit te pakken, maar is wat die bezoekers van de site vinden en wat ze op de site

doen

niet minstens even belangrijk? Is het niet interessanter om uit te pakken met waarderingscijfers in plaats van hits? Want waar zou u het liefst adverteren: in een winkel waar veel volk voorbijkomt of in een winkel waar de mensen graag komen winkelen?