«Isabel betaalde alle facturen twee keer»

GEEL -

Nadat in onze krant van het afgelopen weekend werd bericht over problemen met het elektronisch betalingssysteem Isabel, hebben een aantal lezers ons gecontacteerd om gelijkaardige voorvallen te melden.

K.Me

BR>«Neen, het incident in Peer is zeker geen alleenstaand geval,» zegt Dirk Berden, gedelegeerd bestuurder bij de nv Narviflex Belting in Geel. Het bedrijf is eveneens aangesloten op Isabel. «Wij hadden enkele betalingen klaargemaakt, die in totaal goed waren voor een bedrag van ongeveer 1,5 miljoen frank. Ze werden via de normale procedure van Isabel doorgestuurd, ook naar enkele leveranciers in het buitenland. Achteraf bleek dat ondanks de vele beveiligingen bij Isabel, elke betaling twee keer werd uitgevoerd. Onze bank, de BACOB in Geel, kon het eerst niet geloven, maar heeft de fout snel toegegeven. Zij hebben dan onmiddellijk alles in het werk gesteld om het geld terug te vragen aan onze leveranciers en dit tot in Denemarken en Oostenrijk. Uiteindelijk heeft de BACOB dit professioneel opgelost en alle kosten op zich genomen, maar voor ons is dit een bewijs dat de beveiliging van Isabel bedenkelijk is. Ik vind dat de gebruiker voor zo'n relatief duur systeem (zo'n 2.000 frank per maand) recht heeft op een foutloze en veilige service. Ik zou mijn 2.000 frank inderdaad liever naar een standbeeld voor ReDaTtAcK zien gaan.»