VS willen 'Science Fiction'

Hollywood wenkt voor de Vlaamse jeugdfilm Science Fiction. Lauren Shuler-Donner, een van de grootste onafhankelijke filmproducenten van Hollywood met onder meer X-Men en Free Willy op haar palmares, was gecharmeerd door het verhaal van de film. Dat gaat over een jongetje dat vermoedt dat zijn ouders aliens zijn. Zij kreeg gigant Columbia warm voor een remake. "Dat de film daadwerkelijk wordt gemaakt, is niet zeker. Maar nu zijn we er dichterbij dan ooit", zegt Jean-Claude van Rijckeghem, een van de co-producenten die samen met onze filmmedewerker Chris Craps ook het scenario bedacht.

Kdejager

BR>

De Amerikaanse filmmaatschappij Columbia heeft een optie op de rechten genomen om een internationale versie te maken van de Belgisch-Nederlandse kinderfilm Science Fiction. "De onderhandelingen zijn afgelopen, maar helemaal gerust ben ik pas als ook de Amerikaanse handtekeningen zijn gezet", zegt Jean-Claude van Rijckeghem. "De onderhandelingen hebben meer dan een jaar geduurd. Na de vertoningen buiten competitie op het filmfestival van Berlijn, begin 2003, heeft de Amerikaanse producente een cassette van de film opgevraagd. Daarmee is ze naar filmstudio's gestapt."

Het grote Columbia ziet het verhaal helemaal zitten en plant een remake voor de Amerikaanse markt. "Het verhaalt speelt zich grotendeels af in een huis in een voorstad. Dat kan je overal situeren. De film heeft geen typisch Belgisch decor", zegt Van Rijckeghem.

In Science Fiction denkt de jonge Andreas dat zijn ouders (Koen de Bouw en Wendy van Dijk) buitenaardse wezens zijn. "De Amerikanen zijn zeer enthousiast over het verhaal. Ze vinden het origineel en apart. Het scenario gaan ze herschrijven en 'veramerikaniseren'. Het verhaal blijft grotendeels behouden, alleen het einde willen ze wat grootser maken."

The Goonies

Het verhaal van Science Fiction herinnert Amerikanen ongetwijfeld aan E.T. en The Goonies, een avonturenfilm uit 1985 gemaakt door Steven Spielberg en Richard Donner. Die laatste, die ook kaskrakers zoals Lethal Weapon, Superman en het tv-feuilleton Kojak inblikte, is de echtgenoot van Lauren Shuler-Donner. Zij geldt als een van de grootste onafhankelijke filmproducenten van Hollywood. Op haar palmares prijken successen als X-Men, Any Given Sunday, You've Got Mail, Pretty In Pink en Free Willy.

Bij de Amerikaanse plannen is de Vlaamse betrokkenheid nihil. Met het tekenen van de overeenkomst geven de makers, die wel over elke stap worden geïnformeerd, de rechten uit handen. "De eer is voor mij voldoende. Ik hoop alleen dat de film ook echt wordt gemaakt", zegt Van Rijckeghem. Om de productie in gang te kunnen zetten, moeten de Amerikaanse producenten eerst een bij voorkeur bekende acteur en regisseur kunnen verleiden. Onder meer afhankelijk daarvan kan Science Fiction uitgroeien tot een kaskraker of, in het andere uiterste, meteen in het videotheekcircuit belanden.

Financieel is het broodje van de Vlaamse makers hiermee allerminst gebakken. Pas als de remake effectief wordt gedraaid, ontvangen de makers van de oorspronkelijke film een relatieve peulenschil. Die moet nog eens worden verdeeld onder regisseur Danny Deprez, twee scenaristen en vier co-producenten. "Rijk gaan we er zeker niet van worden", zegt Jean-Claude van Rijckeghem.

Nooit eerder werd het scenario van een Belgische film gebruikt als basis voor een internationale versie. Science Fiction ontstond met inbreng van Nederlandse en Duitse co-producenten. Scenaristen Jean-Claude van Rijckeghem en Chris Craps schreven eerder al het succesvolle De Bal. De twee werken momenteel aan de verfilming van Kruistocht in Spijkerbroek, het boek van Thea Beckman. Die prent wordt een van de duurste Nederlandstalige producties ooit.