Gespecialiseerde winkelketens winnen aan belang

Voedingswinkels zijn nog de belangrijkste winkelketens volgens de top 200 van wereldwijde retailers van Deloitte. Acht van de tien grootste winkelketens zijn food retailers. De gespecialiseerde winkelketens komen echter sterk opzetten.

Belga

Nummer één blijft de Amerikaanse keten Wal-Mart. Op twee staat het Franse Carrefour. De Duitse discounter Aldi is tien plaatsen gestegen en staat nu op de twaalfde plaats van de ranglijst die het audit -en consultingbureau Deloitte voor het zevende jaar op rij opstelde.

In de lijst eisen de gespecialiseerde winkelketens zoals kledingswinkels H&M, meubelwinkels Ikea en de Amerikaanse doe-het-zelf keten Lowe's, meer en meer plaats op. Meer dan de helft van de top 200 (102) wordt nu ingenomen door gespecialiseerde retailers.

Winkelketens volgen de redenering dat een grotere omvang en groei worden beschouwd als de weg naar grotere winst. Voedingsketens in het bijzonder kenden de laatste jaren een enorme groei door overnames en uitbreiding, schrijft Deloitte in een persbericht. Bovendien lopen de grootste retailers verder uit op de rest. De top 10 vertegenwoordigde vijf jaar geleden 23 pct van de verkoop van de top 200 van wereldwijde retailers. Nu is dat bijna 30 pct, of een stijging van 64 pct.

De Europese winkelketens hebben op internationaal vlak de Amerikaanse ketens ingehaald. De Amerikaanse retailers blijven dan ook geconcentreerd op hun binnenlandse markt, met uitzondering van Wal-Mart, aldus Deloitte.