Promotiecampagne voor meer groen op de werkvloer

Planten moeten een plaats krijgen in het gezondheidsbeleid van bedrijven. Een groene werkplek heeft immers heilzame psychologische en fysiologische effecten. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) start daarom met 'Groen in bedrijf': een campagne voor meer groen op het werk.

Belga

Volgens Marc De Greef, algemeen directeur van het Instituut voor preventie, bescherming en welzijn op het werk (Prevent), is in het buitenland herhaaldelijk onderzoek gebeurd naar planten op de werkvloer. Groen op het werk zorgt voor minder stress en zorgt voor gezondere lucht. Ze zorgen bijvoorbeeld voor een optimale luchtvochtigheid, wat bij airconditioning van groot belang kan zijn. En ze nemen gassen op die de kantoren vervuilen, zoals benzeen, toner, schoonmaakmiddelen,...

Dat komt de gezondheid van de werknemer ten goede en dus de kwaliteit van de arbeidsprestatie: het ziekteverzuim daalt, er is meer jobtevredenheid en het bedrijfsimago is beter. Bovendien vergt het geen grote investering.

Groen alleen is natuurlijk onvoldoende. "Een plant is geen zaligmakende oplossing voor een slecht ingerichte werkplek", aldus De Greef. Hij pleit voor een combinatie van beleidselementen. Zowat 5.000 bedrijven krijgen informatie over 'Groen in bedrijf' in de bus.