Fileleed op snelwegen kostte in 2002 114 miljoen euro

In 2002 werden op de Belgische snelwegen 26,2 miljard kilometers verreden. Samen verloren we daarnaast 9 miljoen uren in de file, wat de maatschappij 114 miljoen euro kostte. De milieuschade van het snelwegverkeer wordt geraamd op 360 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer die werden onderzocht door Transport & Mobility Leuven, een spin-off van de K.U. Leuven.

Belga

Sinds de jaren zeventig wordt het verkeer op onze autosnelwegen geteld. Daarvoor zijn magnetische tellussen in het asfalt aangebracht. De laatste jaren worden daarnaast ook telcamera's ingezet om het verkeer te meten.

In 2002 reden we met ons allen 26,2 miljard kilometers over Belgische autosnelwegen. Dat is ongeveer eenderde van alle voertuigkilometers over het Belgische wegennet. Tweederde van het snelwegverkeer gebeurt in het Vlaamse landsgedeelte. Transport & Mobility stelde daarnaast ook een 'filetop 25' op met een rangschikking van de plaatsen met het meeste fileleed. Strombeek-Bever spant de kroon met gemiddeld 4 uur 42 minuten fileleed per werkdag. Het valt op dat de Brusselse ring met zeven vermeldingen binnen de top 10 gevoeliger is voor files dan Antwerpen. Op de Antwerpse ring is de kans op file het hoogst in Borgerhout, Berchem en in de Kennedy-tunnel.

De studie onderzocht ook het tijdverlies dat veroorzaakt wordt door de files. Over heel 2002 verloren personenwagens 8,3 miljoen uren en vrachtwagens 900.000 uren op de autosnelweg. De totale kostprijs van het fileleed in 2002 wordt geschat op 114 miljoen euro. "Per werkdag kostte de file 460.000 euro. Op een zaterdag is dit slechts 33.000 euro. Driekwart van alle filekosten wordt rond Antwerpen en Brussel verloren en Vlaamse snelwegen nemen 92 procent van de kosten op zich", zo luidt het.

Ook de impact van het verkeer op het milieu werd berekend. Volgens de onderzoekers bedroeg de totale milieuschade van het snelwegverkeer in 2002 360 miljoen euro.