Vanaf 2005 schadevergoeding bij te volle vliegtuigen

Luchtreizigers in de Europese Unie krijgen vanaf volgend jaar meer recht op schadevergoeding als vluchten overboekt of vertraagd zijn of geannuleerd worden. Een daartoe strekkend voorstel van het Europese parlement is maandag goedgekeurd door de ministers van buitenlandse zaken van de vijftien lidstaten.

AP Ned

Alleen Groot-Brittannië en Ierland stemden tegen de maatregel. Omdat Duitsland zich van stemming onthield was de minderheid te klein om het voorstel te blokkeren.

De regeling treedt in 2005 in werking in de vijftien lidstaten en de tien landen die op 1 mei tot de Europese Unie toetreden. De schadevergoeding bij overboeking varieert van 250 euro bij vluchten tot 1.500 kilometer, tot vierhonderd euro bij vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer en zeshonderd euro bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer. De maximum schadevergoeding is nu driehonderd euro.

De schadevergoeding geldt ook als een vlucht om commerciële redenen geannuleerd wordt, bijvoorbeeld als er te weinig tickets verkocht zijn, maar niet als weersomstandigheden, technische problemen of stakingen een rol spelen. Ook als een vlucht ongeacht de reden meer dan twee uur vertraagd is, krijgen passagiers recht op compensatie, zoals een gratis maaltijd of de mogelijkheid te telefoneren. Bij meer dan vijf uur vertraging moet een passagier zijn geld terug kunnen krijgen of op de eerst mogelijke vlucht naar huis kunnen vliegen. Als passagiers moeten overnachten, moet de luchtvaartmaatschappij hotelruimte aanbieden.

Vooral budgetmaatschappijen hebben tegen de nieuwe regels geageerd omdat de compensatieplicht hun tickets, die vaak goedkoper zijn dan de eventueel te betalen vergoeding, een stuk duurder zou maken.

Volgens de EU zijn nu ongeveer 250.000 passagiers per jaar de dupe van overboeking. De Europese Commissie overweegt ook een schadevergoedingsregeling in te voeren voor vertragingen in het treinverkeer en de scheepvaart.